czwartek, 2 lutego, 2023
2 C
Warszawa

Dyrektywa Omnibus i działania e-commerce

Dyrektywa Omnibus ma jeszcze lepiej chronić konsumentów. Zawarte są w niej normy, jakie muszą być przestrzegane przez podmioty działające w branży e-commerce. Dotyczą one przede wszystkim przekazywania informacji potencjalnym klientom, między innymi o przecenach, ale również możliwościach składania reklamacji towarów. Wszystkie sklepy internetowe zobowiązane są do zmiany regulaminu w zakresie prowadzonego biznesu, właśnie z uwzględnieniem dyrektywy.

Czas na wdrożenie w regulaminy e-sklepów nowych ustaleń mija z dniem 1 Stycznia 2023 roku. Po tym czasie na sklep internetowy może zostać nałożona przez Inspekcję Handlową kara finansowa. Sellingo udostępnia swoim klientom nowy wzór regulaminu, dzięki czemu działalność sklepów online w Nowym Roku może być prowadzona zgodnie z odgórnie narzuconymi wytycznymi.

 

Promocje w e-sklepie

Trzeba przyznać, że zmiana narzucana przez dyrektywę Omnibus, która budzi najwięcej emocji i nierzadko kontrowersji, to ta związana z tematem informowania o promocjach w e-sklepie. Zgodnie z nowymi wytycznymi, sprzedawca, który chce zastosować promocję cenową, jest zobowiązany do podania również najniższej ceny za konkretny produkt, która obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni przed promocją. Taka informacja nie jest natomiast konieczna, jeśli sprzedawca ma zamiar obniżyć cenę produktu, ale nie chce tej strategii obwieszczać jako specjalna akcja promocyjna.

Co istotne, jeśli informacja o najniższej cenie danego produktu jest wymagana, musi pojawić się wszędzie tam, gdzie przebiega akcja promocyjna, między innymi w opisie produktu, ale również na banerach reklamowych i każdym innym nośniku, który wykorzystuje się do rozpowszechnienia kampanii promocyjnej w celu wzbudzenia zainteresowania ofertą. Właściciele e-sklepów muszą wiedzieć, że kary za niedostosowanie się do dyrektywy Omnibus mogą sięgać nawet 40 tysięcy złotych.

 

Opinie o produkcie

Kolejne istotne zmiany, które zachodzą dzięki dyrektywie Omnibus, dotyczą opinii o produkcie. Dotychczas mogły i nierzadko wprowadzały one w błąd, ponieważ nie zawsze pochodziły od rzeczywistych użytkowników, ale były nabywane w celu tworzenia pozytywnego wizerunku. Od teraz sklepy online nie mogą już wprowadzać w ten sposób w błąd swoich potencjalnych klientów. Omnibus nakłada obowiązek informowania o źródle pochodzenia opinii, czy wystawił ją rzeczywisty klient sklepu. Weryfikacja tego rodzaju nie jest trudna, wystarczy ustawić opcję akceptowania opinii przez administratora. Właśnie taką oferuje w swoich pakietach Sellingo. Właściciel sklepu internetowego może dzięki temu sprawdzić, czy opinia naprawdę pochodzi od klienta, który kupił i używa danego produkt. Zamieszczanie fałszywych opinii o produkcie jest zabronione, a sklepy internetowe, które realizują taką praktykę, mogą zostać ukarane. Kara finansowa to nawet 10% rocznego obrotu.

 

Kwestie reklamacji

W tym zakresie konsument uzyskuje kolejne korzyści. Zgodnie z dyrektywą Omnibus może dochodzić swoich praw w ramach zwrotu produktu, który był niezgodny z umową przez okres kolejnych 6 lat. Co więcej, dotychczas to sprzedający decydował o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru, teraz to on będzie musiał za to zapłacić.

Related Articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Captcha verification failed!
Ocena użytkownika captcha nie powiodła się. proszę skontaktuj się z nami!

Znajdziesz nas także tutaj:

174FaniLubię
0SubskrybującySubskrybuj
- Advertisement -

Latest Articles