Jakie obowiązki dla sklepu internetowego niesie za sobą skorzystanie przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy

0
1856
zwrot online

Czy wiesz, że już 70% użytkowników sieci regularnie realizuje zakupy w sklepach online? W ostatnim czasie wzrost przychodów e-sklepów znacznie się zwiększył, a w pierwszym kwartale 2021 roku powstało więcej sklepów www, aniżeli w całym roku 2020. Nie ma wątpliwości, że branża e-commerce to świetny pomysł na własny biznes. Warto jednak wiedzieć, jakie obowiązki ma sklep online wobec swoich klientów. Poniżej omówione zostały te, które dotyczą warunków współpracy w ramach odstąpienia od umowy przez konsumenta.

 

Brak ograniczeń w zakresie odstąpienia od umowy przez konsumenta

Zgodnie z przepisami polskiego prawa, każdy konsument, który dokonał zakupu, może zwrócić towar do e-sklepu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Co ważne, sklep internetowy nie może w żaden sposób możliwości odstąpienia od umowy ograniczać. Nie może skracać terminu, nie może utrudniać przesyłki zwracanego towaru, nie może narzucać konieczność wymiany na inny produkt. Klient ma prawo do całkowitego zwrotu zakupów i musi otrzymać pełen zwrot środków za zamówienie. Wyjątkiem są jedynie odmowy zwrotu towaru w przypadku rzeczy robionych ręcznie, na indywidualne zamówienie. Właściciel e-sklepu musi jednak wiedzieć, że zwrotowi może podlegać nawet towar używany i ten uszkodzony, a konsumentowi nadal należy się zwrot pieniędzy. W takich przypadkach od sumy wartości zamówienia odlicza się koszty, które zrekompensują poniesione straty.

 

Jak przebiega odstąpienie od umowy?

Dobry sklep internetowy umożliwia swoim klientom łatwy proces zwrotów, a te nierzadko są nawet darmowe. Korzystając z platformy sprzedażowej Sellingo, można korzystać z szablonów formularzy zwrotów i gotowych regulaminów e-sklepów, które traktują o obowiązkach, jakie spełnić musi zarówno klient, jak i sklep www.

Odstąpienie od umowy powoduje, że takowa zostaje przerwana i następuje stan przed jej zawarciem. Do tego wymagane jest specjalne oświadczenie klienta e-sklepu, najczęściej w postaci gotowego formularza zwrotu. Sklep online ma zaś obowiązek potwierdzenia jego otrzymania i to niezwłocznie po jego odczytaniu. Klient zwraca więc zamówienie, a sklep oddaje pieniądze. Kiedy dokładnie to następuje? Zgodnie z Art. 32 Ustawy o prawach konsumenta, ten musi otrzymać zwrot środków do 14 dni od momentu odstąpienia od umowy. Większość e-sklepów zwrotną transakcję realizuje dopiero wtedy, gdy ma pewność, że towar został odesłany albo jest już przyjęty do magazynu, a jego stan jest nienaruszony.

Do czego jeszcze zobowiązany jest sklep online? Do zwrotu kosztów przesyłki, ale w tym zakresie również można mówić o wyjątkach. Jeśli klient wybrać inny, niż ten najtańszy sposób dostawy zamówienia, sklep nie musi oddawać za wysyłkę.

Warto również wspomnieć o formie zwrotu. Środki zostają oddane konsumentowi w taki sam sposób, w jaki ten zrealizował transakcję zakupową. Najdogodniejszym sposobem jest przelew bankowy i ten zostaje wykonany na konto, z którego zostały opłacone zakupy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj