Dlaczego należy zadbać o storytelling w reklamie?

0
1860
Storytelling co to jest
Storytelling, czyli inaczej marketing narracyjny albo po prostu opowiadanie historii w reklamie, to coraz popularniejsza strategia marketingowa w Polsce, nadal jednak stanowiąca zdecydowaną mniejszość kampanii. Ma długą historię, ale dopiero w ostatnich latach zaczął stawać się trendem. Polega na prezentowaniu odbiorcy opowieści powiązanych z historią firmy, jej misją bądź produktem, co ma na celu pozyskanie nowych klientów. Czy to faktycznie działa? I jak wygląda kampania z wykorzystaniem storytellingu?

Na czym polega storytelling?

Storytelling bazuje na opowiadaniu historii. Koncepcji na opowieść jest wiele – najczęściej wykorzystuje się te, związane z założycielem lub właścicielem firmy, misją przedsiębiorstwa, sylwetkami pracowników lub konkretnym produktem. Można więc, na przykład, przedstawić działania charytatywne albo produkt, którego wprowadzenie na rynek ułatwiło życie klientów. Przykładem może być reportaż Doroty Salus, zawodowej twórczyni reportaży biznesowych, pod tytułem „Ręka superbohatera” o twórcy protez wyprodukowanych na drukarce 3D. Skorzystanie z usług zawodowego storytellera pomoże wybrać odpowiedni materiał, który nadaje się do wykorzystania w reklamie. W historii powinien znaleźć się problem, który dzięki wybranemu aspektowi działalności przedsiębiorstwa udaje się rozwiązać. We wspomnianym przykładzie jest to niepełnosprawność.

Kilka inspirujących przykładów

Świetnym przykładem storytellingu jest film Ministerstwa Spraw Zagranicznych, stanowiący reklamę… Polski. Nasz kraj jest w nim przedstawiony jako baśniowa kraina, w której znajduje się chłopiec zza granicy. Przemierza on kraj, natykając się na Smoka Wawelskiego czy rycerzy spod Grunwaldu. Film wywołał, dokładnie tak jak zamierzano, spore emocje. Co ważne, storytelling może być więc umiejętnie zastosowany także w turystyce.

Popularne reklamy na bazie storytellingu to kampanie Coca-Coli. Światowy gigant wykorzystuje tę metodę z powodzeniem od wielu lat, także w reklamach świątecznych z ciężarówkami – przywiezienie Coca-Coli sprawia, że ludzie czują się lepiej, czyli widzimy przezwyciężony problem, dokładnie tak, jak napisaliśmy wyżej. Duże wrażenie na odbiorcach zrobiła seria reklam Orange z Sercem i Rozumem, a także reklamy Allegro. Teraz świetne opowieści tworzy Lech, wykorzystując postać barda, który śpiewa między innymi o koledze schładzającym piwo.

Korzyści ze storytellingu

Bez wątpienia storytelling pozwala na pozyskanie nowego klienta. Z tej metody mogą korzystać zarówno giganci, jak i niewielkie marki, które dopiero budują swój wizerunek. Opowieści docierają do odbiorców tymi samymi kanałami, co standardowa reklama, a jednak bardziej zapadają w pamięć. Wszystko przez to, że budzą emocje i wyróżniają się spośród innych treści. Ponadto storytelling wpisuje się w działania PR-owe, jeśli reklama dotyczy misji firmy, działalności społecznej czy etycznego traktowania pracowników.

We współczesnym biznesie trudno o zaproponowanie odbiorcy rewolucyjnego rozwiązania; większość produktów należy do już istniejących kategorii, a jedynym wyróżnikiem jest nazwa marki. Dlatego tak istotne jest wykorzystanie różnych technik marketingu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj