WooCommerce – recenzja oprogramowania sklepu internetowego.

0
2578

Przyzwyczailiśmy się już, do różnych rodzajów aplikacji e-commerce. Niektóre z nich, są dostępne w „gotowej” wersji, a inne trzeba zainstalować na swoim serwerze sieciowym. WooCommerce, jest aplikacją, która zdecydowanie należy do drugiej grupy. W wielkim uproszczeniu, jest to specjalna wtyczka do WordPressa, dzięki której możemy w oparciu o nią prowadzić swój własny sklep internetowy. Warto dodać, że WooCommerce jest narzędziem w pełni darmowym, aczkolwiek niektóre wtyczki i dodatki do niego mogą być już płatne. Co ciekawe – jest on również bardzo popularny wśród użytkowników. Szacuje się, że opiera się na nim niecałe 20 procent wszystkich sklepów internetowych.

1. Obsługa sklepu

Instalacja

Instalacja WooCommerce, jest dość skomplikowana. Trzeba przyznać, że jest to jedna z wad aplikacji. Owszem, dla osób które już miały styczność z WordPressem, nie powinna ona wiązać się z jakimikolwiek wątpliwościami. Jednak w przypadku laików, problem może być naprawdę duży.

Pierwszy krok, to wejście do panelu administratora w WordPress. Następnie, wchodzimy w aplet „Wtyczki” by potem kliknąć w „Dodaj nową”. Pojawi nam się wyszukiwarka wtyczek, w której oknie dialogowym wprowadzamy hasło „woocommerce”. Aplikacja powinna wyszukać nam wspomnianą wtyczkę, która będzie wyglądać mniej więcej tak:

woocommerce-1

Kolejnym krokiem, będzie rzecz jasna instalacja samej wtyczki. Nie jest to przedsięwzięcie trudne – wystarczy kilka kliknięć. Następnie, klikamy w przycisk „Włącz wtyczkę”. Czekamy kilka sekund i… aktualizujemy tłumaczenie. Następnie, przechodzimy przez kolejne kroki, instalując tak zwane „Dodatkowe strony”. Ostatnim krokiem, będzie decyzja o udostępnieniu Waszych danych twórcom sklepu. Ta decyzja, zależy już od Was!

Jeśli szukacie więcej informacji na temat sposobu instalacji rozwiązania WooCommerce, zajrzyjcie pod link https://www.youtube.com/watch?v=qWO4Rk-n2fY

Strona główna – panel administratorski.

W naszej recenzji, będziemy korzystać wyłącznie z wersji demo programu. Niektóre pojawiające się w niej funkcjonalności, mogą być dostępne tylko w pełnej wersji oprogramowania.

Zaraz po zalogowaniu się do systemu WordPress/WooCommerce, wyświetla się nam następujące okno:

woocommerce-2

Po wejściu do tak zwanego „dashboarda” czyli strony głównej panelu administratora, wyświetlają się nam podstawowe informacje, takie jak:

– Aktualizacje aplikacji WordPress
– Nowości i wiadomości związane z tym właśnie narzędziem
– Ostatnią aktywność w sklepie
– i oczywiście Statystyki

Szczególnie o wspomnianych statystykach, warto tu napisać kilka słów. Po wejściu na stronę główną (dashboard), pojawia się nam okno statystyk. Niestety, naszym zdaniem jest ono niezauważalne. Zwyczajnie zlewa się z zawartością strony i potrzeba kilku/kilkunastu sekund by je zlokalizować. Naszym zdaniem, dużym błędem twórców jest umieszczenie okna statystyk w środkowej części interfejsu. Tym samym, użytkownik jest zmuszony do przewijania w dół zawartości strony, by odnaleźć wspomniane okno. Być może, wygląda to na teorię spiskową, ale… czy przypadkiem twórcy WooCommerce i WordPress, nie chcą nam przez cały czas sygnalizować, która z tych aplikacji jest narzędziem podrzędnym a która nadrzędnym? Przecież informacje o aktualizacjach WordPress można było umieścić nieco niżej…

Zamówienia – sposób wyświetlania.

Choć w naszej recenzji, przedstawiamy Państwu wersję demo (angielskojęzyczną), okno zamówień można odszukać dość łatwo. Po lewej stronie, w głównym menu, klikamy w aplet WooCommerce, by następnie przejść (w rozwijalnym menu) do zakładki Orders (czyli Zamówień). Okno to wygląda mniej więcej tak:

woocommerce-3

Co widzimy na pierwszym miejscu? Oczywiście… aktualizacje a konkretnie – powiadomienia o tych, które aktualnie są dostępne. Jednak gdy powiedziemy wzrokiem nieco niżej, zobaczymy (dość ubogie pod względem graficznym) menu Zamówień.

Jeśli chcemy uzyskać więcej informacji na temat każdego z zamówień, możemy kliknąć w Published. Wtedy wyświetli się nam bardziej szczegółowe menu:

woocommerce-4

Jak widać (pomijając oczywiście „niezniszczalne” aktualizacje), w górnej (a w zasadzie – środkowej) części interfejsu, znajdziemy praktyczną wyszukiwarkę, dzięki której możemy wybierać konkretne zamówienia z listy, np. na podstawie nazwy naszych odbiorców. Za zaletę, twórcom oprogramowania należy przypisać fakt, iż wyszukiwarka ta jest stosunkowo szybka. Dlaczego? Wystarczy wprowadzić trzy kolejne znaki, wchodzące w skład nazwy Klienta, by wyszukać powiązane z nim zamówienia.

W oknie Zamówień, znajdziemy między innymi następujące informacje:
– Dane Klienta (najczęściej jego nazwę oraz mailowy adres kontaktowy)
– Adres Klienta (dane na ten temat są dostępne w kolumnie „Ship to”
– Datę złożenia zamówienia
– Wartość złożonego zamówienia.
– Informacje dodatkowe (wiadomości od Klientów)

Jak widać, choć niepozorne, to jednak okno zamówień zostało dobrze rozplanowane i zaprojektowane. Otrzymujemy w nim szereg najistotniejszych informacji, posegregowanych według odpowiednich filtrów (wartości bądź chronologicznie).

Kategorie produktów

W Woocommerce, mamy możliwość definiowania kategorii produktów. Po wejściu (w lewej części interfejsu) w zakładkę „Products”, klikamy w Categories, po czym wyświetla się nam coś takiego:

woocommerce-5

Jak widać, pod tym względem WooCommerce nie jest narzędziem rewolucyjnym. Co ciekawe, w tej darmowej przecież wtyczce, otrzymujemy to, co w innych, często płatnych rozwiązaniach.

Pierwszym elementem interfejsu kategorii produktów, który od razu rzuca się w oczy jest… dodawanie nowych kategorii produktów. Jak wygląda to w praktyce, widzimy po prawej stronie interfejsu, gdzie mamy do czynienia z listą takich kategorii. W wersji demo narzędzia, twórcy nie przypisali do poszczególnych kategorii konkretnych produktów (a szkoda – można by zobaczyć jak to wygląda „w praktyce”), jednak i tak dość łatwo można zauważyć, że niewiele pod tym względem różni WooCommerce od innych, często płatnych rozwiązań.

Przykład? Po kliknięciu w wybraną kategorię (np. „bambino”), wyświetla się nam następujące okno:

woocommerce-6

Mamy więc samą nazwę kategorii (którą możemy dowolnie modyfikować) i szereg dodatkowych informacji, takich jak:
– Opis kategorii
– Dołączone zdjęcia (wraz z możliwością zarządzania nimi)
– Nazwę kategorii itd.

Produkty

Po wejściu w zakładkę „Produkty” klikamy w tak samo brzmiący odnośnik, tym razem – w rozwijalnym menu. Ukazuje nam się okno pozwalające na zarządzanie produktami. W wersji demo oprogramowania WooCommerce, wygląda ono mniej więcej tak:

woocommerce-7

Jak widać, możliwości interfejsu są tutaj bardzo duże. W oknie, znajdziemy między innymi następujące informacje:
– nazwę produktu
– numer katalogowy
– stan magazynowy (czy produkt jest dostępny w magazynie czy nie)
– kategorię produktu (pisaliśmy o tym w powyższym punkcie).

Oprócz powyższych informacji, dowiemy się również o tym, czy dany produkt jest opublikowany na naszej stronie sklepu (WooCommerce daje możliwość jego ukrycia), a także – liczbę odwiedzić podstrony z produktem.

Jak widać na załączonym obrazku, mamy tu wprawdzie do czynienia z dość uproszczonym interfejsem, ale za to – nie odbiega on od innych, nawet komercyjnych rozwiązań. Na szczególną uwagę, zasługuje możliwość przejrzenia listy odwiedzin. Żeby sprawdzić, jak dużym zainteresowaniem cieszy się produkt, wcale nie musimy zaglądać do statystyk. Całość informacji znajdujemy w oknie zarządzania produktami.

Zaletą, jest również szybki dostęp do funkcji zarządzania produktami. Wystarczy, że najedziemy naszym kursorem na dany produkt, by od razu wyświetliło się nam kilka najważniejszych funkcji, takich jak edycja, kopiowanie itd.

Jeśli już chcemy się do czegoś doczepić, to z pewnością do wprowadzania opisu produktów. Dlaczego? Ponieważ WooCommerce, nie daje nam możliwości, by wprowadzać te dane metodą WYSIWYG. Chcąc to zrobić, musimy skorzystać z zewnętrznego edytora HTML. Oczywiście jako zaletę należy uważać możliwość podglądu wprowadzonych danych, jednak jest to stanowczo za mało, by szybko i efektywnie móc wprowadzać bardziej zaawansowane opisy produktów.

Faktury

Oprogramowanie WooCommerce, nie posiada w swojej pełnej wersji systemu pozwalającego na zarządzanie fakturami. Opcja ta, jest dostępna niestety dopiero po ściągnięciu i zaimplementowaniu do sklepu określonej wtyczki.

Jest to z pewnością jedna ze słabszych stron WooCommerce. Choć w teorii, mamy do czynienia z systemem zupełnie darmowym, to jednak w praktyce jest on zwyczajnie płatny. Należy to traktować jako chwyt marketingowy… Szkoda tylko, że opłaty ponosi się już za proste dodatki i wtyczki, takie jak wspomniane faktury.

Layout i Strona główna Sklepu – od strony Klienta.

Wtyczka WooCommerce, daje użytkownikowi pewne możliwości, jeśli chodzi o modyfikację strony podpiętego sklepu internetowego. Są one jednak mocno ograniczone i często ograniczają się do zawartości i umiejscowienia różnych pól (szczególnie w przypadku Zamówień) jak też – wielkości obrazków pojawiających się na stronie. Czy to wystarczy? Najprawdopodobniej nie. Dlatego warto poprosić o pomoc doświadczonego grafika, który zrobi to za nas. Zresztą dokonanie tego na WooCommerce nie jest problemem – przecież to oprogramowanie jest bardzo popularne wśród użytkowników.

Podsumowanie

WooCommerce, to projekt (prawie) kompletny, jeśli… mówimy o podstawowym oprogramowaniu sklepu internetowego. Mamy tu wszystkie podstawowe funkcje, dostępne w nawet dość przejrzystym interfejsie (choć wielu Czytelników może się z tym nie zgodzić), jednakże… czegoś tu brakuje. Tym czymś, są podstawowe funkcjonalności, które są niestety dostępne w wersji odpłatnej. Korzystanie z WooCommerce, przypomina więc nieco system mikropłatności, spotykany w wielu grach komputerowych. Wprawdzie sam projekt jest darmowy, ale dodatki do niego już nie. Ocena za obsługę sklepu to 7,4/10

Wadą WooCommerce jest również to, że… jest on dość trudny w instalacji. Owszem, niczego innego nie mogliśmy się spodziewać po aplikacji dostępnej na WordPressie, ale mimo to, proces instalacji można by w pewien sposób ułatwić.

Jeśli mielibyśmy prognozować, w którą stronę WooCommerce powinno pójść, to z pewnością kolejnym krokiem powinno być wprowadzenie płatnej wersji wtyczki do WordPress, zawierającej to, czego nie ma w podstawowej wersji oprogramowania. Byłoby to rozwiązanie o wiele wygodniejsze dla użytkowników i bardziej opłacalne pod względem ekonomicznym.

2. Funkcjonalność sklepu.

Ustawienia sklepowe.

Oprogramowanie WooCommerce, pozwala na zdefiniowanie wielu różnych ustawień, począwszy od ogólnych a na bardziej zaawansowanych kończąc. Wprawdzie okno ustawień głównych, dostępne od razu po kliknięciu w „Ustawienia”, zawiera podstawowe parametry…

woocommerce-8

… ale już w menu rozwijalnym, znajdziemy ich nieco więcej.

woocommerce-9

Szkoda tylko, że ustawienia te nie zostały zdefiniowane zbyt przejrzyście. O co chodzi? Jeśli macie przed sobą wersję demo WooCommerce, to najedźcie na „Ustawienia” a następnie na widoczne na powyższej grafice „UFA Settings”. Czy domyślacie się, co oznacza ten skrót? Być może, jeśli już dłużej „siedzicie” w WordPressie i w WooCommerce, to nie jest to dla Was żaden problem. Ale co powiedzieć o użytkownikach, którzy dopiero co rozpoczynają przygodę z Woo? Na marginesie, owo tajemnicze „UFA Settings” definiują prawa poszczególnych użytkowników oprogramowania sklepu, do wykonywania konkretnych zmian w interfejsie aplikacji. Zresztą zobaczcie sami…

woocommerce-10

Słabą stroną WooCommerce jest również… pakiet językowy. Owszem, tłumaczenie interfejsu jest na naprawdę wysokim poziomie, ale jest dostępne wyłącznie po ściągnięciu odpowiedniego pakietu (wtyczki). Na szczęście, taka wtyczka jest również dostępna dla języka polskiego. Cóż, twórcy „uprościli” temat, choć można było zrobić to bardziej profesjonalnie…

Żeby nie mówić wyłącznie o słabych stronach WooCommerce, można podkreślić, że oprogramowanie to zostało w pełni dopasowane do standardów nowoczesnego pozycjonowania. Użytkownicy, mają tu duże możliwości, chociażby biorąc pod uwagę wprowadzanie opisów produktów. Wygląda ono mniej więcej tak…

woocommerce-11

Widać więc, że twórcy WooCommerce zaimplementowali w nim funkcje, przyspieszające wprowadzanie opisów produktów pod kątem pozycjonowania.

Systemy płatności.

Niestety, jak łatwo się można domyślić, WooCommerce nie posiada zainstalowanych systemów płatności. Jeśli chcemy się na nie zdecydować – a zdecydujemy się na pewno – musimy skorzystać z gotowych rozwiązań. Ile to będzie kosztować? Jeśli zdecydujemy się na standardowego DotPaya – prawdopodobnie około 100 złotych. Jeśli na inne rozwiązania… no cóż, wszystko zależy od tego, co wybierzemy.

Integracja z systemami wysyłki.

W przypadku WooCommerce, mamy do czynienia z wieloma ograniczeniami, również w zakresie systemów wysyłki. Wprawdzie oprogramowanie to posiada zaimplementowany taki właśnie system, ale… jest on bardzo zubożony. Dlaczego? Ponieważ nie pozwala, na wprowadzenie wielu zaawansowanych ustawień. W praktyce, wygląda to tak…

woocommerce-12

Co wtedy robimy? Oczywiście ściągamy wtyczkę, za którą będziemy musieli niestety zapłacić.

Zarządzanie stanami magazynowymi.

Oprogramowanie WooCommerce, jak najbardziej pozwala na efektywne zarządzanie stanami magazynowymi naszych produktów. Jest to funkcja zaimplementowana w podstawowej wersji oprogramowania, co oznacza, że nie musimy za nią płacić. Zresztą pisaliśmy już o tym w niniejszej recenzji.

Hurtownie

Zaletą WooCommerce, jest fakt, że Użytkownik nie musi ograniczać się do małej ilości produktów. Ilość ta może być nieograniczona – oczywiście w zależności od możliwości naszego serwera. Jeśli więc mamy taką potrzebę – możemy w oparciu o WooCommerce stworzyć całkiem dobrą hurtownię.

Sprawa ma się nieco gorzej, jeśli mówimy o integracji z hurtowniami. W tym przypadku, najlepiej skorzystać z dodatkowych rozwiązań, przygotowanych specjalnie dla naszego sklepu.

Konta pracownicze.

System WooCommerce, pozwala na utworzenie kilku kont użytkownika o zróżnicowanych możliwościach i uprawnieniach. W praktyce, możemy więc własnoręcznie określać i definiować uprawnienia poszczególnych użytkowników, od Administracji do zwykłych Userów.

Podsumowanie.

Jak określić WooCommerce pod kątem funkcjonalności? Trudno jednoznacznie wskazać… Osoby, które szukają podstawowej wersji sklepu, nie będą narzekały, zważywszy że mamy do czynienia z rozwiązaniem darmowym. Umówmy się jednak – kto czegoś takiego szuka? W praktyce, otrzymujemy więc całkiem funkcjonalny sklep, ale za drobnymi opłatami. Na szczęście, nie są one zbyt wysokie i ograniczają się do kosztów ponoszonych z tytułów zakupów różnych wtyczek. W porównaniu z innymi aplikacjami (płatnymi), cena ta jest bardzo niska. Może właśnie dlatego WooCommerce zarządza co szóstym sklepem internetowym? Ocena za funkcjonalność to 9/10

Marketing i reklama.

Programy lojalnościowe

Jak łatwo się domyślić, WooCommerce nie daje możliwości (oczywiście w podstawowej wersji) utworzenia programu lojalnościowego. Można to zrobić, kupując rzecz jasna wtyczkę i instalując ją w programie.

Integracja z mediami społecznościowymi.

Media społecznościowe, nie pojawiają się w standardowej wersji oprogramowania Woo. Żeby się z nimi zintegrować, konieczne jest zainstalowanie określonej wtyczki.

Kupony rabatowe

WooCommerce, w swojej podstawowej wersji, pozwala na definiowanie kuponów rabatowych. Jest to jedna z nielicznych „marketingowych” funkcji oprogramowania, która nie jest dostępna za pomocą wtyczki… Jak to wygląda w praktyce?

woocommerce-13

Z kolei po kliknięciu w „Add Coupon”, otwiera się nam dodatkowe menu konfiguracji kuponów promocyjnych.

woocommerce-14

Pod tym względem, WooCommerce daje swoim użytkownikom naprawdę spore możliwości. Z poziomu powyższego okna, możemy między innymi określać wysokość rabatów, definiować czego mają one dotyczyć, a także – określać, jakiej maksymalnej kwoty mają one dotyczyć.

Ponadto w WooCommerce możemy nadawać rabaty określonej kategorii bądź grupie produktów. Możliwości, jest tu więc dosyć dużo…

Portale aukcyjne i porównywarki cenowe

Korzystanie z możliwości integracji z portalami aukcyjnymi i porównywarkami cenowymi, jest w przypadku podstawowej wersji WooCommerce niemożliwe. Podobnie jak w przypadku wielu innych funkcjonalności, konieczne jest zakupienie i zainstalowanie odpowiednich wtyczek. Dopiero po ich wdrożeniu, można mówić o integracji z powyższymi witrynami.

Statystyki
woocommerce-15

To, co widać na załączonej grafice, to tylko ogólny zarys statystyk. Choć mamy do czynienia z powierzchownymi informacjami, pozytywnie zaskakuje fakt pojawienia się w nich danych, na temat transakcji w toku i transakcji wstrzymanych a także informacji o produktach, które właśnie zniknęły z magazynu bądź też – jest ich w nim bardzo mało.

Po kliknięciu w odnośnik w statystykach, pojawia się o wiele więcej danych. Wygląda to mniej więcej tak:

woocommerce-16

Co więcej, statystyki możemy też przeglądać w kontekście obejmującego je interwału czasowego. Możemy więc sprawdzać, jak na przełomie wybranego okresu czasowego, wyglądała sprzedaż w naszym sklepie. W praktyce, wygląda to następująco:

woocommerce-17

Podsumowanie

W przypadku WooCommerce, możemy mówić wprawdzie o dość funkcjonalnym oprogramowaniu, ale za to – w znacznym stopniu pozbawionym narzędzi marketingowych. Niestety, kupony rabatowe i statystyki nie wystarczą … . Ocena za marketing i reklamę to 6,1/10

Pozostałe informacje

Support – wsparcie techniczne.

Oprogramowanie WooCommerce, jest narzędziem w pełni darmowym. Nie oznacza to jednak, że jest to projekt w pełni skończony. Wciąż pojawiają się kolejne jego aktualizacje a to oznacza, że pracuje nad nim cały sztab ludzi. Dlatego też, WooCommerce, jest narzędziem bezpiecznym i stale dopracowywanym.

Korzystanie z WooCommerce jest niezwykle proste. Wystarczy pobrać WordPressa, a następnie wtyczkę WooCommerce. Zresztą proces instalacji opisaliśmy na samym początku naszej recenzji.

Dostępność informacji

Znalezienie informacji na temat WooCommerce nie jest zbyt trudne. Jest to spowodowane przez ogromną popularność tego narzędzia a co za tym idzie – multum różnych wtyczek i dodatków. Znalezienie specjalisty, który stworzy nam kompletny sklep w oparciu o WooCommerce nie jest procesem trudnym. Niemniej, w ten sposób nasze oprogramowanie przestaje być darmowe…

Modyfikacje i ewentualne wdrożenia

Co jakiś czas, pojawiają się nowe, zaktualizowane wersje WooCommerce. Zresztą informacje na ten temat można znaleźć na stronie interfejsu użytkownika WooCommerce. Tak jak wspominaliśmy, uderza ogromna liczba wtyczek pojawiających się na różnych stronach. Jest to spowodowane powszechnością zarówno samego WordPressa jak ii WooCommerce.

5. Podsumowanie

WooCommerce, to z pewnością rozwiązanie bardzo popularne wśród e-handlowców. Nie oznacza to jednak, że nie jest ono bez wad. Poniżej, przedstawiamy krótkie zestawienie zalet i wad aplikacji. Ocena za pozostałe działania i funkcjonalność to 6,8/10

Wady i zalety Woocommerce

Największe wady: Największe zalety:
funkcjonalność średnia prędkość działania
oprogramowanie dostępne zupełnie za darmo podstawowe funkcjonalności (wtyczki) są dostępne odpłatnie
w miarę prosty interfejs oprogramowanie nie nadaje się do prowadzenia bardzo dużych sklepów
możliwość podpięcia nieograniczonej liczby produktów

Podsumowanie recenzji WooCommerce

Ocena darmowej platformy sklepowej
Sellingo:
Licencja: Open Source
Opłata: Darmowa (płatne dodatki, wtyczki itd.)
Serwer: Wymagany własny
Łatwość instalacji: 5/10
Ilość produktów i kategorii: Bez limitu
Automatyczne generowanie faktur: Nie (możliwość instalacji wtyczki)
Rozwiązania SEO: Tak
Stopień optymalizacji skryptu: 6/10
Popularność oprogramowania (programiści): Bardzo duże
Popularność oprogramowania (graficy): Bardzo duże
Integracja z systemami płatności: Nie (możliwość instalacji wtyczki)
Integracja z portalami aukcyjnymi: Nie (możliwość instalacji wtyczki)
Integracja z porównywarkami cenowymi: Nie (możliwość instalacji wtyczki)
Integracja z mediami społecznościowymi: Nie (możliwość instalacji wtyczki)
Program lojalnościowy: Nie (możliwość instalacji wtyczki)
Inne możliwości marketingowe: 5/10
Intuicyjność obsługi: 8/10
OGÓLNA OCENA: 8,5/10

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj