Sellingo vs PrestaShop – jakie oprogramowanie wybrać

0
2785
Porównanie - sellingo i prestashop

Dwa najwyżej ocenione oprogramowania darmowych sklepów internetowych – trzeba wybrać jednego zwycięzcę – i właśnie w tym celu powstał ten artykuł. Zadanie nie będzie łatwe, ofiary będą na pewno po obydwu stronach, oby tylko trup nie ścielił się zbyt gęsto … czeka nas szereg potyczek, wiele bitw do stoczenia, ale zwycięzca wojny wojny być tylko jeden.

Kto wygra tę rywalizację?
PrestaShop czy Sellingo?
Zapraszam do lektury …

Jak powstało kryterium oceny:

Dla ciekawszego porównania obydwu skryptów, zostanie ono przedstawione w formie „bitwy”. Analizie zostanie poddanych szereg najważniejszych elementów w każdym sklepie internetowym i na podstawie danych jakie zebrałem o obydwu oprogramowaniach, w każdym tym elemencie zostanie wyłoniony zwycięzca, który lepiej ma opracowane dane rozwiązanie. Nie ma tutaj miejsce na remis. Jeżeli obydwa sklepy określony element będą miały na równie wysokim poziomie – któryś z rozwiązań i tak będę musiał ocenić na to „zwycięskie”. Ponadto krótki komentarz dla każdego elementu i generalne podsumowanie na koniec. Zaczynamy!

Kategoria 1: Obsługa sklepu
– INSTALACJA
Instalacja oprogramowania jest zdecydowanie prostsza i łatwiejsza w przypadku Sellingo. Otrzymujemy intuicyjny generator sklepu. Pomimo, iż jest to automat, mamy możliwość wprowadzenia wielu modyfikacji, co pozwala nam w pełni wykorzystać nasze pokłady wyobraźni i stworzyć nietuzinkowy układ i wygląd naszego sklepu. W przypadku PrestaShop, sama instalacja jak i konfiguracja sklepu, może przysporzyć wiele problemów, i to także osobom, które znają podstawy języków kodowania (html, php).
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– PANEL ADMINISTRATORSKI
Wygląd panelu administratorskiego spełnia podstawowe funkcje zarówno w przypadku Sellingo jak i PrestaShop. Przedstawia najważniejsze informacje, jakie chcielibyśmy otrzymać po zalogowaniu na platformę. Panele są w pełni modyfikowalne i edytowalne. Panel administracyjny Sellingo jednak bardziej do mnie przemawia pod względem estetycznym jak i zwykłej „przyjemności dla oka”.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– ZAMÓWIENIA – SPOSÓB WYŚWIETLANIA
Okno z wyświetlonymi zamówieniami jest również bardzo podobne w obydwu oprogramowaniach. Wyświetlone są najważniejsze dla nas kolumny, a w razie potrzeby, zawsze możemy wprowadzić nowe bądź ukryć widoczne, zbędne nam. Forma wizualna Sellingo jednakże bardziej do mnie przemawia. Obłe kształty i zestawienie kolorystyczne działa na mnie uspokajająco 🙂
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– KATEGORIE PRODUKTÓW
Okno wyświetlenia kategorii produktów jak i sam formularz dodawania/edytowania kategorii jest funkcjonalny zarówno w PrestaShop jak i Sellingo. W tym przypadku Sellingo wydaje mi się mniej intuicyjny aniżeli PrestaShop, i to własnie ten drugi, moim zdaniem, wygrywa w tej bitwie.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– PRODUKTY
Sytuacja dokładnie identyczna jak w kategoriach. Funkcjonalność na równie wysokim poziomie w obydwu skryptach, jednakże w Sellingo, wydaje mi się nieco chaotyczne i nie do końca układ do mnie przemawia. Jest to w sumie kwestia gustu, gdyż dużo bardziej przemawia do mnie sposób prezentacji formularzy danych w formie, w jakiej został zastosowany w PrestaShop.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– ZARZĄDZANIE FAKTURAMI
Jeżeli owe porównanie i raport końcowy byłyby tworzone jeszcze kilka miesięcy temu, bądź zaraz po zrecenzowaniu poszczególnych oprogramowań sklepowych, zdecydowanym zwycięzcą były PrestaShop, gdyż ówcześnie Sellingo nie posiadało modułu do zarządzania fakturami. Po przeprowadzeniu recenzji, wysłałem mailowo sugestię do twórców oprogramowania, informując o oczekiwaniu na takie rozwiązanie. Choć nie mam potwierdzenia czy pewności, ale miło jest myśleć, że owa moja wiadomość, choć w minimalnym stopniu wpłynęła na decyzję o dodaniu owej funkcjonalności. Dzięki temu obecnie możemy cieszyć się nowym rozwiązaniem, ba, i to nie byle jakim, ale w użytkowaniu zdecydowanie lepszym aniżeli w PrestaShop! Dzięki temu nie mam wątpliwości, kto wygrywa te bitwę.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– LAYOUT I STRONA GŁÓWNA SKLEPU (z perspektywy Klienta)
Layout w PrestaShop to najczęściej dodatkowy koszt i to nie byle jaki, gdyż ostatni wyceniając szablon graficzny pod ten sklep, otrzymałem ofertę na 1500-2000 zł. W Sellingo oczywiście także możemy zlecić przygotowanie unikalnej grafiki sklepowej, koszt zapewne będzie porównywalny jak w przypadku PrestaShop, ALE, Sellingo ma zdecydowana przewagę w tym elemencie. Generator tworzenia strony wizualnej sklepu, jest na tyle bogaty, że samodzielnie w przeciągu kilkunastu minut, możemy stworzyć niesamowitą grafikę dla naszego sklepu – rozwiązanie, którego nie ma żadne inne oprogramowanie sklepowe.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

2. Funkcjonalność sklepu

– USTAWIENIA SKLEPOWE
Większe możliwości jak i pole do popisu otrzymuje ze strony skryptu Sellingo. Zdecydowanie większą konfiguracje możemy tutaj dokonać w zdecydowanie prostszy sposób, bez konieczności grzebania w kodzie sklepu. PrestaShop daje nam pełny dostęp do kodu w prawdzie, ale nie każdy jest na tyle biegły w programowaniu, aby sobie z tym poradzić.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– PŁATNOŚĆ – integracja z systemami płatności
Obydwa oprogramowania stwarzają nam możliwość integracji z zewnętrznymi systemami płatności. W Sellingo otrzymujemy ten moduł w pakiecie i wypełniamy tylko odpowiednie pola formularza, danymi które dostaniemy od operatora płatności po otrzymaniu płatności. W PrestaShop również mamy gotowe formularze do wypełnienia, jednakże mamy ograniczona ilość dostawców płatności w darmowej formie. Jeżeli będziemy chcieli dokonać integracji z innymi systemami płatności, prawdopodobna będzie konieczność zakupienia dodatkowego modułu owych płatności. Koszt może i nie jest wielki, gdyż w okolicy 100-200 zł, jednakże w Sellingo mamy tę opcje darmową.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– DOSTAWA – integracja z systemami wysyłki
Obydwa sklepy posiadają możliwość integracji, i tak jak to w przypadku systemów płatności: w Sellingo otrzymujemy to w pakiecie startowym za darmo, w PrestaShop może wymagać dodatkowej płatności. Ponadto, Sellingo możemy połączyć także z Sendego – brokerem wysyłek kurierskim (a także i paczkomatów), dzięki czemu możemy realizować naszą wysyłkę w naprawdę atrakcyjnych cenach.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– WYSZUKIWARKA SKLEPOWA
Obecnym standardem w wyszukiwarkach sklepowych jest system RASE – czyli wyszukiwanie w rzeczywistym czasie danych produktów zgodnie z wpisywanym hasłem, także jego fragmentem. W obydwu oprogramowaniach nie ma tego rozwiązania wdrożonego. Obydwie wyszukiwarki jednakże działają w sposób intuicyjny i prawidłowo wyszukują poszukiwane produkty. Strona wizualna wyszukiwarki jednakże bardziej przypadła mi do gustu w PrestaShop. Strona techniczna – równie dobra w obydwu sklepach.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– ZARZĄDZANIE STANEM MAGAZYNOWYM
Obydwa oprogramowania posiadają tę funkcję, jednakże bardziej intuicyjne wydaje mi się rozwiązanie zastosowane w PrestaShop. Subiektywnie rzecz ujmując, lepiej zarządza mi się stanami magazynowymi na platformie Presty. Względem funkcjonalności nie ma zarzutu ani na jednej ani na drugiej.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– HURTOWNIA
Zarówno na Preście jak i na Sellingo można utworzyć hurtownie. Biorąc pod uwagę jednakże funkcjonalność samego skryptu, jak i ograniczenia serwerowe, zastosowanie dla asortymentu liczącego w tysiącach różnych egzemplarzy znalazłbym prędzej na silniku PrestaShop.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– KONTA PRACOWNICZE
PrestaShop nie jest gorsze pod względem funkcjonalnym jak i technicznym rozwiązaniu, ale element ten wydaje mi się ciekawie opracowany – i przede wszystkim prościej, bardziej intuicyjnie – na platformie Sellingo
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

3. Marketing i reklama

– PROGRAM LOJALNOŚCIOWY
Program lojalnościowy nie jest wprowadzany w każdym sklepie. W niektórych branżach wręcz mógłby on się wydawać śmieszny. Ale wiadomo, że lepiej jest mieć możliwość z czegoś skorzystać i nie korzystać, aniżeli mieć ewentualną potrzebę i nie mieć możliwości. A teraz krótko po tym wstępie. PrestaShop umożliwia nam wprowadzenie programu lojalnościowego do naszego sklepu, Sellingo niestety nie.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– RABATY I KUPONY RABATOWE
Obydwa te działania promocyjne funkcjonują zarówno w Sellingo jak i PrestaShop. Sposób ich prezentacji, dodawania, edycji jak i użytkowania wyżej oceniam w PrestaShop. Zaproponowano bardziej intuicyjne, prostsze i przystępniejsze rozwiązanie.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– INTEGRACJA Z PORTALAMI AUKCYJNYMI
Zdecydowanie integracja Sellingo jest lepsza. Przede wszystkim, otrzymujemy pełną, rozbudowaną funkcjonalność, z szeregiem możliwości i definiowalnych opcji. W PrestaShop wszelkie bezpłatne rozwiązania są niestety mocno ograniczone bądź niefunkcjonalne. Jeżeli jednak chcemy skorzystać z dobrego modułu – porównywalnego z Sellingo, wówczas jest to koszt około 250 zł instalacja + opłata roczna około 50 zł.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– INTEGRACJA Z PORÓWNYWARKAMI CENOWYMI
Obydwa oprogramowania posiadają porównywalną pod względem funkcjonalności integracje z porównywarkami cenowymi. Zatem pod względem technicznym mamy remis. Bardziej przystępna użytkownikowi jest jednakże rozwiązanie Sellingo, i właśnie z tego względu wygrywa ono ten pojedynek.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– INNE DZIAŁANIA MARKETINGOWE
Jeżeli mamy wziąć pod uwagę ogrom i dostępność wszelkich rożnych rozwiązań marketingowych jakie możemy zastosować w obydwu oprogramowaniach, jako zwycięzcę typuję tutaj PrestaShop. Nie to, żeby Sellingo było słabsze, ale PrestaShop jest zdecydowanie bardziej popularnym oprogramowaniem, przez co posiada więcej różnych gotowych modułów, zarówno tych darmowych jak i płatnych – co za tym idzie, stwarza nam większe możliwości działania marketingowego. Sellingo za to posiada wszystko to co powinno się znaleźć, dla prowadzenia skutecznych działań e-commerce (no może poza owym programem lojalnościowym).
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– STATYSTYKI
Moduł Statystyk jak i ich prezentacja wraz z możliwością użycia narzędzi analitycznych, lepiej funkcjonuje i daje większe możliwości w Sellingo. W PrestaShop także mamy ciekawe rozwiązanie, ale nie jest ono tak w przystępnej formie zaprezentowane, jak mamy to w przypadku Sellingo.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

4. Pozostałe informacje

– SUPPORT – wsparcie techniczne
PrestaShop jest na licencji OpenSource. mamy zatem pełny dostęp do kodu źródłowego oprogramowania, możemy go dowolnie modyfikować i zmieniać pod nasze upodobania, ale nie ma czegoś takiego jak oficjalny support oprogramowania, do którego możemy się zgłosić w przypadku braku problemów technicznych, z pewnością, że zostanie nasz problem rozwiązany. Mamy dostęp oczywiście do forum, możemy korzystać z wielu materiałów i instrukcji opublikowanych w internecie. Możemy także wynająć i opłacić specjalistę, który dokona potrzebnych napraw. Ale nie ma supportu z prawdziwego zdarzenia. W przeciwieństwie do Sellingo, gdzie owy support jak najbardziej jest i co najważniejsze prężnie działa. Możemy zawsze zgłosić usterkę niedziałającego oprogramowania. Zważywszy, że nie mamy dostępu do kodu strony, jak i nie dokonamy w nim modyfikacji, stąd też bieżąca obsługą strony technicznej naszego sklepu, zajmuje się support dostarczyciela oprogramowania.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

– DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
O ilości informacji jakie możemy znaleźć na temat danego oprogramowania, decyduje oczywiście jego popularność. W tym wypadku PrestaShop wygrywa w przedbiegach, jako jedno z najpopularniejszych, obok WooCommerce, darmowych oprogramowań sklepów internetowych. Sellingo w tym temacie nic nie brakuje, szukając informacji oczywiście je znajdziemy, zarówno te pochlebne jak i czasem negatywne opinie, ale na obecną chwilę popularności PrestaShop, Sellingo może tylko pozazdrościć.
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– MODYFIKACJE I INDYWIDUALNE WDROŻENIA
PrestaShop jest w pełni modyfikowalna. Mamy całkowity dostęp do kodu, który notabene znajduje się na naszym serwerze, więc ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia … i umiejętności programistyczne. W Sellingo niestety nie mamy dostępu do kodu źródłowego, zatem modyfikacje mamy ograniczoną do tego, co udostępnia nam właściciel oprogramowania – jednakże czy to jest tak mało?
Zwycięzca: PrestaShop
tabela-prestashop-1-400px

– RESPONSIVE – Responsywność i mobilność
Responsywność jest coraz istotniejsza, od momentu jak okazało się, że blisko 30% zakupów internetowych, jest dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Ponadto, Google zaczął mocniej premiować w wynikach wyszukiwania mobilnych, strony, które posiadają responsywność i są tzw.: „mobile friendly”. Jest to zatem element, którego nie mogę pominąć w swoim opracowaniu. PrestaShop jest na tyle responsywna, na ile użyty motyw. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku Sellingo. Z tą różnicą, iż Sellingo jest zdecydowanie młodszym oprogramowaniem, zatem i podczas pisania kodu, responsywność stanowiła jeden z wyznaczników jego projektu. W przypadku Presty, bez problemu znajdziemy także szablony, które responsywne nie są.
Zwycięzca: Sellingo
tabela-sellingo-1-400px

I tym oto sposobem, dobrnęliśmy do końca naszych potyczek. Czas wyłonić zwycięzcę batalii.
Pierw jednak, jeszcze drobne zestawienie i porównanie poszczególnych aspektów ocenianych oprogramowań.

 

Podsumowanie:

 

 

1. Obsługa sklepu

tabela-sellingo-prestashop-obsluga-sklepu

2. Funkcjonalność sklepu

tabela-sellingo-prestashop-funkcjonalnosc-sklepu

3. Marketing i reklama

tabela-sellingo-prestashop-marketing-i-reklama

4. Pozostałe informacje

tabela-sellingo-prestashop-pozostale-informacje

Podsumowanie porównania: Sellingo vs PrestaShop
 

Ocena darmowej platformy sklepowej – porównanie
Nazwa oprogramowania: Sellingo PrestaShop
Licencja: SaaS OpenSource
Opłata: Darmowy (możliwość przejścia na płatne pakiety) Darmowy (dodatkowo płatne opcjonalne funkcjonalności)
Serwer: Za darmo Należy posiadać własny hosting
Łatwość instalacji: 10/10 7/10
Ilość produktów i kategorii: Bez limitu Bez limitu
Automatyczne generowanie faktur: Tak Tak
Rozwiązania SEO: Tak Tak
Stopień optymalizacji skryptu: 8/10 6/10
Popularność oprogramowania (programiści): Średnie Duże
Popularność oprogramowania (graficy): Średnie Duże
Integracja z systemami płatności: Pół-automatyczna Pół-automatyczna
Integracja z portalami aukcyjnymi: Automatyczna Pół-automatyczna
Integracja z porównywarkami cenowymi: Automatyczna Pół-automatyczna
Integracja z mediami społecznościowymi: Automatyczna Pół-automatyczna
Program lojalnościowy: Nie Tak
Inne możliwości marketingowe: 5/10 6/10
Intuicyjność obsługi: 8/10 7/10
OGÓLNA OCENA: 8,5/10 7,5/10

 

Z powyższego wynika, iż Sellingo zdobywa tytuł TOP1 mojego rankingu darmowych sklepów internetowych. W jednej dziedzinie był lepszy, w innej słabszy, ale finalnie osiągnął lepsze noty i w porównaniu z PrestaShop, wygrał 14 z 24 „konkurencji”.

Zwycięzcy oczywiście gratulujemy i życzymy by dalej rozwijał się w nieustającym dotychczas tempie, oraz by zwiększał liczbę swoich zwolenników i użytkowników.

Gratulacje!

banner_sellingo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj