Rynek e-commerce pod lupą UOKiK

0
916
omnibus uokik i opinie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów coraz baczniej przygląda się firmom, które prowadzą swoją działalność w sieci. Wszystko dlatego, że branża e-commerce przeżywa wzmożony rozwój, a sklepy online mają obowiązek prowadzić sprzedaż zgodnie z prawem konsumenckim, które w ostatnim czasie dosyć dynamicznie się zmienia. Handel za pośrednictwem internetu wymaga metamorfozy, a klienci, którzy coraz chętniej zmieniają swoje tendencje zakupowe właśnie na te bez konieczności wychodzenia z domu, muszą mieć zapewnione optymalne bezpieczeństwo wszystkich transakcji.

Nowe obowiązki i dyrektywa Omnibus

Unijna dyrektywa Omnibus, zgodnie z którą muszą działać firmy prowadzące sprzedaż online, zapobiega wdrażaniu nieuczciwych praktyk, jakie dotychczas stosowały liczne e-sklepy. Mają one teraz obowiązek informowania potencjalnych klientów o najniższej cenie wybranego towaru, jaka funkcjonowała w ostatnich 30 dniach. Wszystko dlatego, że sklepy online tuż przed ogłoszeniem specjalnej promocji czy obniżki cenowej specjalnie zawyżały wartość poszczególnych produktów. Finalnie po obniżeniu ceny konsument płacił za dane dobro dokładnie tyle, ile przed akcją promocyjną. Dzisiaj jest to już niemożliwe, co służy podejmowaniu korzystnych decyzji w zakresie realizacji zakupów.

Warto podkreślić, że e-sklepy, które nie wdrożyły nowych praktyk albo wciąż stosują te nieuczciwe, mogą zostać przez UOKiK ukarane wysoką grzywną.

Fałszywe opinie internautów

Kolejna kwestia, nad którą nadzór wprowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów to publikacja nieprawdziwych, często fałszywie pozytywnych opinii na temat działalności e-sklepu bądź konkretnych produktów. Okazuje się, że aż 93% klientów sklepów internetowych podczas zakupów sugeruje się zdaniem innych użytkowników. Wynika z tego, że te nieprawdziwe opinie mogą wpływać na decyzje zakupowe i ostateczne transakcje, a przede wszystkim wprowadzają klienta w błąd.

Zgodnie z nowymi wymogami, właściciel biznesu w sieci ma obowiązek udowodnienia, że opinia na temat prowadzonego w sieci sklepu czy oferowanego produktu lub usługi rzeczywiście pochodzi od obiektywnego i niezależnego klienta. Jeśli tego nie zrobi, UOKiK za takie praktyki może nałożyć wysoką karę finansową w wysokości nawet 10% wartości obrotu, jaki e-sklep uzyskał w całym roku ubiegłym.

Rzetelne informacje o zwrotach i reklamacjach towaru

UOKiK sprawdza również e-sklepy w zakresie udostępnianych dla klientów informacji i możliwościach zwrotu kupionego produktu oraz jego reklamowania. Sklep online ma obowiązek publikacji zrozumiałych regulaminów. Jak potwierdzają specjaliści z Sellingo, platformy sprzedażowej dedykowanej biznesom w sieci, najlepiej, jeśli regulaminy są tworzone indywidualnie dla każdego sklepu internetowego, uwzględniając chociażby specyfikę jego działalności oraz oferowanych produktów. Regulaminy nie mogą wprowadzać w błąd ani zawierać sprzecznych informacji. Zaleca się, aby były tworzone poprzez konsultacje z profesjonalnym prawnikiem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj