PrestaShop – recenzja

0
2419
PrestaShop - Dashboard

PrestaShop jest oprogramowaniem dla sklepu internetowego dostępnym na licencji Open-source, dzięki czemu jest nie tylko darmowy, w pełni modyfikowalny ale i indywidualnie konfigurowalny pod względem indywidualnych potrzeb każdego odbiorcy. Poniższa recenzja oprogramowania, jest naszą subiektywną oceną funkcjonalności i możliwości platformy sklepowej PrestaShop.

1. Obsługa sklepu

Instalacja:
Aby zainstalować skrypt na naszym serwerze, pierw konieczne jest jego pobranie. Można tego dokonać z oficjalnej strony Prestashop, http://www.prestashop.com/pl/pobranie, bądź z jednej z wielu innych dostępnych udostępnień w internecie. Aktualna wersja na dzień pisania owej recenzji sklepu to PrestaShop v 1.6.0 z dnia 10 kwietnia 2014 roku. Paczka instalacyjna zajmuje około 20 MB.
Dla instalacji skryptu niezbędny jest serwer webowy oparty o Apache 1.3, Apache 2.x, Nginx lub Microsoft IIS. Ponadto niezbędna jest obsługa PHP 5.1 oraz stworzenie bazy danych MySQL 5.0+.
Producent zaleca także obsługę MemCached lub mcrypt PHP extension w celu poprawy wydajności. Jak zatem widać nie są to żadne wygórowane wymagania i sklep można uruchomić na standardowym serwerze własnym. Warto także pamiętać o zakupie domeny (w ostateczności można korzystać z darmowych aliasów – niezalecane).
Do paczki instalacyjnej dołączona jest instrukcja instalacji oraz konfiguracji sklepu. Dla prawidłowego zainstalowania sklepu zalecamy obejżeć filmiki udostępnione przez PrestaShop. Po ściągnięciu paczki instalacyjnej, rozpakowaniu jej i wrzuceniu wszystkich plików na serwer należy rozpocząć instalację z linku: http://naszadomena.pl/install
Następnie należy postępować zgodnie z instrukcją na poniższym filmiku: http://www.youtube.com/embed/psz4aIPZZuk
Po zainstalowaniu sklepu, można rozpocząć konfigurację, która także została przedstawiona przez firmę PrestaShop na instruktażowym filmie: http://www.youtube.com/embed/zir7B5DAOg0?rel=0
Sama instalacja jednakże jest stosunkowo prosta i dość intuicyjna, w szczególności dla osób obeznanych z działalnością w internecie, znających podstawy html, php i mysql.

Strona główna – panel administratorski:
Po zalogowaniu się do panelu administratorskiego naszego sklepu, pojawi nam się przed oczami standardowy „dashboard”, czyli „tablica rozdzielcza” przedstawiająca najważniejsze informacje oraz statystyki sklepowe, znajdziemy tutaj przede wszystkim:
•    kalendarz,
•    statystyki: ilość unikalnych odwiedzin,
•    statystyki: ilość otwartych kart produktów,
•    statystyki: ilość zamówień,
•    ilość nowych wiadomości,
•    ilość wprowadzonych produktów do sklepu,
•    wykres przedstawiający raport sprzedaży produktów,
•    najnowsze informacje od PrestaShop,
•    raport podsumowujący sprzedaż,
•    informacja odnoście aktualizacji oprogramowania,
•    statystyki: źródło odwiedzin na stronie sklepu (wraz z podaną ilością),
•    ostatnie zamówienia (data + produkt + klient + kwota).
Istnieje także możliwość indywidualnego zdefiniowania dashboard i informacji jakie mają się wyświetlać.
PrestaShop - Dashboard

Zamówienia – sposób wyświetlania:
Prestashop - sposób wyświetlania
Zamówienia które trafiają na sklep są wyświetlane  w przejrzysty i klarowny sposób. Oprócz informacji o ogólnej ilości zamówień wymagających realizacji bądź innego działania, dodatkowych statystyk odnośnie samej sprzedaży (na przykład współczynnik konwersji itp.) mamy dostępne filtrowanie z szeregiem definiowalnych elementów:
•    Nr ID zamówienia,
•    Nazwa produktu,
•    Nowy Klient / Stały Klient,
•    Pochodzenie (kraj),
•    Imię i nazwisko,
•    Kwota,
•    Informacja o płatności,
•    Status zamówienia,
•    Data.
Identyczne elementy jakie są definiowalne w filtrze wyszukania, są zaprezentowane w tabeli przedstawiającej zamówienia oczekujące realizacji bądź wymagające innych działań. Ponadto oczywiście mamy hiperłącze do wglądu w kartę zamówienia ze szczegółami.
W karcie zamówienia mamy podane podstawowe informacje jak:
•    Dane zamawiającego i dane do wysyłki,
•    Lista zamówionych produktów,
•    Informacja o wybranej płatności oraz w przypadku zintegrowanych płatności informacja o statusie,
•    Informacje o dacie zamówienia,
•    Panel do zmiany statusu zamówienia.

Kategorie produktów:
Samodzielnie definiujemy wszystkie kategorie nadrzędne oraz podkategorie. Określamy drzewo zależności i hierarchizacji. Definiujemy indywidualne metatagi dla każdej z kategorii i podkategorii, tworzymy opisy widoczne dla Klientów – wszystko to we w miarę przystępnej formie. W sytuacji gdy chcemy otworzyć jednocześnie kilka różnych edycji kategorii, i następnie przy próbie ich zapisu po edycji, skrypt nieco spowalnia – może być to jednakże przyczyna nieodpowiedniego bądź niedostosowanego hostingu, a nie koniecznie samego oprogramowania.
Każda kategoria i podkategoria ma nadany swój indywidualny numer ID. Dzięki temu dużo łatwiej zapanować nad organizacją kategorii w sytuacji gdy mamy dość szeroko skategoryzowany asortyment z podziałem na większą ilość kategorii, podkategorii i jeszcze niżej. Może być to nieco kłopotliwe rozwiązanie dla osób które mają niezwykle szeroki asortyment z podziałem na kilkadziesiąt różnych kategorii. Sama funkcjonalność dodawania, edytowania kategorii i podkategorii jest przejrzysta i prosta w obsłudze, wręcz intuicyjna. Na pochwałę zasługuje także fakt wyjścia na przeciw prostego definiowania metatagów i elementów optymalizacyjnych. Opis kategorii dokonywany za pomocą edytora WYSIWIG oferuje szeroką gamę rozwiązań edytorskich, zarówno w zakresie treści, zdjęć, filmów i pozostałych multimediów.

Produkty:
Ilość produktów na sklepie, identycznie jak ilość kategorii może być bez żadnego limitu. Wszystko jednakże w granicach rozsądku, funkcjonalności i wytrzymałości naszego serwera. Jeżeli wprowadzili kilkaset tysięcy produktów, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że sklep będzie pracował na tyle wolno, że odstraszy to każdego z potencjalnych naszych Klientów.
Dodawanie produktów jest proste i intuicyjne. Definiuje się szereg elementów potrzebnych do definicji produktu, zarówno tych podstawowych jak nazwa czy numer modelu, jak i bardziej szczegółowych, niezbędnych przy określonych grupach produktów jak kody EAN czy UPC. Określamy oczywiście kategorie w których produkt ma być widoczny. Określamy także czy produkt ma być widoczny czy ukryty na sklepie. Mamy możliwość połączenia danego produktu z innymi, gdzie otrzymamy efekt w postaci wyświetlania się przypisanych produktów pod kartą edytowanego produktu.

PrestaShop - Produkty

Do edycji opisu produktu używany jest edytor treści WYSIWYG który stwarza szerokie możliwości względem edycji treści, jak i dodawania elementów multimedialnych (zdjęcia, filmy i inne multimedia).
Zdjęcie produktu dodajemy w dowolnej wielkości, które następnie jest zmniejszane do rozmiarów ramki w karcie produktu. Jednakże po kliknięciu w dane zdjęcie, pojawia się w osobnym oknie jego pełnowymiarowa wersja.
Do każdego produktu na karcie produktu istnieje możliwość dodania załącznika – pliku który Klient będzie mógł sobie pobrać bezpośrednio ze strony naszego sklepu. Może to być na przykład plik z instrukcją do produktu, bądź katalog z szerszą ofertą kolorystyczną. Istnieje także możliwość zdefiniowania szeregu cech do określonego produktu – niezbędne rozwiązanie dla sprzedawców odzieży czy galanterii. Cechy te mogą oczywiście określać rozmiary, kolory, fasony i tym podobne elementy. Do każdego produktu określamy oczywiście tagi i słowa kluczowe po których ma zostać odnaleziony produkt w wewnętrznej wyszukiwarce sklepowej. Przy programowaniu sklepu nie zapomniano oczywiście o optymalizacji. Istnieje możliwość indywidualnego określenia metatagów dla każdego produktu oraz atrybutu „alt” jako alternatywnego opisu / tytułu dla zdjęć. Same zdjęcia mamy możliwość oznaczyć znakiem wodnym dla ochrony naszej pracy.
Sklep PrestaShop udostępnia nam także możliwość komentowania i oceniania przez Klientów poszczególnych produktów. Komentarze które zostały dodane przez Klientów, pierw oczekują na akceptację administratora sklepu po czym wyświetlają się na karcie produktu dopiero po owej pozytywnej weryfikacji i akceptacji.

Zarządzanie fakturami:
Oprogramowanie PrestaShop stwarza nam możliwość zarządzania naszymi fakturami. Możemy na platformie sklepowej przechowywać kopie wystawionych Faktur VAT, ponadto istnieje możliwość automatycznego generowania faktur dla poszczególnych zamówień. Istnieje także możliwość zaaplikowania tego rozwiązania dla możliwości wystawiania rachunków. Nie znaleźliśmy jednakże zastosowania w sytuacji jeżeli sprzedaż głównie opiera się o kasę fiskalną – poniekąd, niewiele sklepów ma wdrożone automatyczne zastosowania dla tego typu sytuacji.
Generator do wystawiania faktur jest prosty i intuicyjny w użyciu. Pierw należy zdefiniować wszystkie dane o naszej firmie, pozostałe dane automatycznie sklep pobiera z zamówienia.

Layout i Strona główna sklepu – od strony Klienta:
Przy pomocy zdolnego grafika, bądź posiadać umiejętności graficzne, możemy stworzyć bardzo ładny, nowoczesny i funkcjonalny layout dla potencjalnego Klienta. Wdrożenie sklepu na PrestaShop może, ale nie musi odzwierciedlać możliwości samego skl1epu, jego oprogramowania. O ile oprogramowanie i skrypt są stosunkowo wysoko rozwinięte, dające duże możliwości, a szczególnie stwarzające szansę na dodatkowy samodzielny rozwój i indywidualne zastosowanie bądź wdrożenie autorskich rozwiązań. Sam wygląd graficzny strony to już praca dla grafika. Oprogramowanie PrestaShop jest na tyle popularne,  funkcje w sklepie, że bez większego problemu znajdziemy programistę który wykona dla nas dodatkowe modyfikacje, wdrożenia i funkcjonalności, oraz grafika który przygotuje i wdroży nowy layout strony. Istnieje także stosunkowo łatwa w realizacji możliwość dodania na sklepie elementów takich jak: widgety czy dodatkowych pluginów. Popularność oprogramowania sprawiła także, że wiele w internecie można znaleźć darmowych layoutów sklepów, dodatkowych elementów poprawiających funkcjonalność czy pluginów oferujących dodatkowe możliwości, zastosowanie bądź wdrożenie autorskich rozwiązań. Należy jednak pamiętać, że owe darmowe rozwiązania z pewną nie będą jakościowo dorównywać ewentualnemu zleceniu przygotowaniu grafiki specjalnie pod nasz sklep – jednakże taka usługa wiąże się już z dodatkowymi, nie tak małymi, kosztami.
Nie znaleźliśmy informacji jakoby PrestaShop oficjalnie odniósł się do zmian wprowadzonych przez GIODO i obowiązek dodania elementów informacyjnych na stronie głównej sklepu, jednakże mnogość dostępnych i darmowych rozwiązań w internecie jest na tyle duża, że nie stwarza to obecnie żadnego problemu. Istnieje także możliwość wdrożenia pod sklepem własnego firmowego bloga, jednakże profesjonalne podejście do tematu wymaga już wdrożenia na poziomie skryptu, aniżeli zastosowania gotowego rozwiązania bądź wykupienia dodatkowej funkcjonalności sklepu.

Podsumowanie: Sama obsługa sklepu – przynajmniej podstawowych funkcji, jest dość prosta i intuicyjna. Oprogramowanie PrestaShop posiada jednakże wiele zaawansowanych funkcji, które niestety już nie są w tak oczywisty sposób wyeksponowane, i często gubią się w gąszczu innych możliwości sklepu, nie intuicyjnie bądź błędnie sugerując.

2. Funkcjonalność sklepu:

Ustawienia sklepowe:
Jednym z atutów sklepu PrestaShop jest jego międzynarodowy charakter i fakt, że został on zaprojektowany z myślą o wielojęzyczności sklepu. Zatem nie jest żadnym problemem aby sklep posiadał kilka wersji językowych. Ponadto wdrożone w nim ciekawe rozwiązanie, gdzie sklep jest połączony z firmą zajmującą się tłumaczeniami treści. Po przygotowaniu treści w rodzimym języku i chęci otworzenia także wersji obcojęzycznej, możemy zlecić owej firmie zewnętrznej, przygotowanie tłumaczeń treści takich jak: opisy i nazwy kategorii, produktów, metatagi, i inne treści widoczne na sklepie a istotne dla Klienta. Cena wynosi 3 euro centy za słowo. Możliwość tłumaczenia na 10 języków. O funkcjonalności tego rozwiązania można jednakże przeczytać w internecie zarówno pozytywne jak i negatywne opinie. Funkcja ta jest jednakże w naszej opinii trochę nad wyrost przeceniana. Jeżeli mamy sytuację, że dana osoba, nie posiadająca na start firmy budżetu rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych i wybierająca darmowe oprogramowanie sklepu, raczej dopiero rozpoczyna swoją przygodę z internetowym biznesem a sam handel elektroniczny z zasady kieruje na rodzimy, polski rynek, aniżeli rozpoczyna działalność na 4 różnych rynkach zagranicznych z wersjami obcojęzycznymi sklepu. Jest to zatem rozwiązanie ciekawe, ale nie adekwatne do targetu i sytuacji biznesowej.
Na duży plus zasługuje natomiast możliwość pracy na wielu walutach jednocześnie i przeliczanie kursów w trybie rzeczywistym. Oczywiście wiąże się to z sytuacją wyżej wspomnianą – duży plus, ale tylko wówczas gdy rozwiązanie to będzie wykorzystywane i adekwatne do potrzeb.
Ciekawym i na pewno pomocnym rozwiązaniem jest możliwość edycji poszczególnych parametrów i danych w bazie danych mysql bezpośrednio z panelu administratorskiego, bez konieczności logowania się poprzez serwer do phpmyadmin.
Sklep jest istotnie zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania. Należy oczywiście pamiętać o uzupełnieniu go treścią, unikalnych opisach kategorii, zdjęć orz zdefiniowaniu właściwym metatagów. Sam skrypt jest jednakże stosunkowo przystosowany pod pozycjonowanie, i widać, że programiści PrestaShop przygotowując oprogramowanie działali z myślą także o optymalizacji skryptu pod kątem seo. Część elementów można by poprawić bądź zastosować w trochę inny sposób, jak na przykład określanie i definiowanie 'frendly links’, jednakże całokształt robi pozytywne wrażenie.
Oprogramowanie PrestaShop jest otwarte na integrację z innymi skryptami. Przede wszystkim, bez większego problemu, można tutaj dokonać integracji z zewnętrznymi statystykami (na ten przykład Google Analytics).
Ścieżka zakupowa została zdefiniowana, możliwa jest edycja poszczególnych podstron jednakże dla większej ingerencji w tą funkcjonalność, konieczne będzie bardziej dogłębne „rozgrzebanie skryptu”. Standardowo w sklepie została także zdefiniowana forma wyświetlenia produktu, jednakże tutaj najistotniejsza jest już praca grafika i wdrożenie layoutu karty produktu pod sam sklep.

Płatności – integracja z systemami płatności:
PrestaShop stwarza możliwość integracji z zewnętrznymi systemami płatności. W przypadku wewnętrznych systemów płatności konieczne jest zakupienie i wdrożenie certyfikatu SSL. Oprogramowanie pozwala na półautomatyczną integrację z systemami płatności. Nie jest ta integracja w wielkim stopniu skomplikowana, ale biorąc pod uwagę funkcjonalność innych, konkurencyjnych sklepów, można było wykonać to w prostszy sposób. Istnieje plugin dla automatycznej integracji dla kilku systemów płatności., np PayPal, dla pozostałych należy skorzystać z płatnych funkjconalności PrestaShop, spróbować znaleźć darmowe rozwiązanie w internecie, lub zlecić samodzielne modyfikacje sklepu – co również wiąże się z dodatkowymi kosztami..

Dostawa – integracja z systemami wysyłki:
Ze względu na charakter PrestaShop i jego „modyfikowalność” istnieją rozwiązania ze strony firm kurierskich i pocztowych, dzięki którym stwarzają możliwość integracji przy realizacji systemu wysyłkowego. Nie zmienia to jednakże faktu, iż dla wdrożenia takich rozwiązań, konieczna jest nieco ponad standardowa znajomość programowania bądź skorzystanie z usługi programisty – zatem kwalifikujemy to jako integrację z systemami wysyłki na zasadzie półautomatycznej.

Wyszukiwarka sklepowa:
Wyszukiwarka sklepowa niestety nie nadąża za najnowszymi trendami w eCommerce, gdzie standardem powoli staje się wdrażanie systemu RASE, czyli wizualnego przedstawiania oferty produktów w czasie rzeczywistym przy definiowaniu wyszukiwanej frazy. Rozwiązanie takie, które jest powszechnie stosowane w nowych sklepach, powinno być podstawową funkcjonalnością, bez potrzeby ponoszenia dodatkowych kosztów dla utrzymania odpowiedniego poziomie tech-lab naszego sklepu.

Zarządzanie stanami magazynowymi:
Oprogramowanie PrestaShop ma wydzieloną zakładkę w kategorii funkcji w panelu administratora jako: „Magazyn/Stock”. Zarządzanie stanami magazynowymi na owej platformie sklepowej jest zatem jak najbardziej możliwe.

Hurtownia:
Sklep jest dostosowany do sprzedaży i obsługi dużych zamówień. Nie ma wprowadzonych limitów ilości kategorii i produktów, zatem możliwe jest dodawanie ich bez żadnych ograniczeń – oczywiście w ramach możliwości technicznych naszego serwera na którym znajduje się sklep. Zważywszy na funkcjonalność oprogramowania i jego intuicyjną obsługę, zarówno ze strony administratora serwisu jak i potencjalnego Klienta, możliwe jest zastosowanie go jako hurtowni.

Konta pracownicze:
Oprogramowanie PrestaShop stwarza możliwość utworzenia kilku różnych, niezależnych od siebie kont administratorskich, z nadanymi różnymi prawami i uprawnieniami. W ten sposób można stworzyć rożne konta pracowniczej, które ponadto będą miały określone uprawnienia, gdzie dany pracownik na przykład będzie miał dostęp do zakładki w której stworzy opis i doda nowy produkt na sklep, ale nie będzie miał możliwości edycji kategorii. Ponadto, sklep umożliwia również weryfikację i sprawdzenie bazy Logów, czyli wszystkich logowań na sklepie, kto, kiedy i co wykonał.

Podsumowanie: Słowem klucz w podsumowaniu funkcjonalności jest: „dodatkowa funkcjonalność za dodatkową opłatą”. W darmowym pakiecie od PrestaShop otrzymujemy podstawową funkcjonalność sklepu. Oprogramowanie oczywiście w pełni sprawne, całkiem korzystne i funkcjonalne, jednakże tylko w zakresie podstawowym. Jeżeli potrzebujemy dodatkowych funkcjonalności lub bardziej rozwiniętych modułów sklepowych, wówczas mamy 3 rozwiązania: 1) zlecić przygotowanie, bądź zakupić gotowy moduł od Presta; 2) zlecić wykonanie takiej modyfikacji programiście; 3) wykorzystując własne umiejętności, samodzielnie przygotować potrzebną modyfikację funkcjonalności na naszym sklepie. W związku z powyższym, pomimo faktu, że sklep PrestaShop posiada wiele interesujących funkcjonalności, jednakże biorąc pod uwagę, że część z nich jest za dodatkową opłatą, ocena jaką przyznajemy oprogramowaniu PrestaShop ze względu na funkcjonalność wynosi: 8/10.

3. Marketing i reklama

Program lojalnościowy:
PrestaShop stworzyło program lojalnościowy na podstawie którego Klienci danego sklepu zbierają podczas swoich zakupów punkty, które to następnie mogą wymienić na obniżenie wartości kolejnego zamówienia o stosowną wartość zależną od zdefiniowanego progu punktowego przez właściciela sklepu.

Integracja z mediami społecznościowymi:
Oprogramowanie PrestaShop stwarza możliwość integracji z serwisami i mediami społecznościowymi poprzez dodatkowe pluginy i widgety. Samo podstawowe oprogramowanie nie ma zastosowanych specjalnych funkcjonalności w tym kierunku, w tym przypadku także należałoby wspierać się dodatkowo płatnymi rozwiązaniami bądź ten własnymi umiejętnościami w celu wdrożenia tej funkcjonalności.

Rabaty i kupony rabatowe:
PrestaShop posiada wdrożone automatyczne rozwiązanie dla przyznawania kuponów rabatowych. Są to swojego rodzaju bony redukcyjne które definiują o jaką kwotę wartość zamówienia ma zostać zmodyfikowana. Brakuje rozwiązania gdzie można by Klientom przyznać darmową dostawę do zamówienia bądź przystosować system rabatowy sklepu do możliwości stworzonych przez popularne zakupy grupowe.

Integracja z portalami aukcyjnymi:
Oprogramowanie PrestaShop nie posiada automatycznej integracji z portalami aukcyjnymi, jednakże niejednokrotnie można spotkać się z takimi wdrożeniami na płaszczyźnie indywidualnej. Poprzez dostarczanie przez Allegro dostępu do Api, możliwe jest stworzenie pluginu który pozwoli nam w pół-automatycznie za pośrednictwem platformy sklepowej wystawiać aukcje na Allegro. Problemy niekiedy pojawiają się przy integracji ze stanami magazynowymi oraz w sytuacjach gdy problem leży po stronie dostępu Api, kiedy to część zamówień może „nie spłynąć” na sklep pomimo sprzedaży na platformie aukcyjnej. Funkcjonalność taka, po raz kolejny, jest możliwa do zamówienia odpłatnie od PrestaShop bądź ową integrację możemy zlecić do wykonania programiście.

Integracja z porównywarkami cenowymi:
Sytuacja wygląda identycznie jak w przypadku portali aukcyjnych. Jeżeli chcemy poosiadać integrację z porównywarkami cenowymi, konieczne jest wdrożenie indywidualnych wdrożeń i funkcjonalności. Może pojawić się tylko jeden problem. Jeżeli zadbamy by na naszym sklepie pojawiły się jedynie unikalne i wysokie jakościowo opisy produktów a następnie udostępnimy je porównywarkom cenowym, które zgodnie z regulaminem współpracy, maja prawo korzystać z takich opisów, owe opisy mogą zostać zaindeksowane jako pierwotnie ze strony porównywarki cenowej, a nasze opisy na sklepie, mogą zostać uznane za 'duplicate content’. Wystrzegać się tego można na przykład stworzeniem podwójnej bazy produktów, i udostępnienia dostępu do bazy jednej z nich jako plik .xml dla porównywarki cenowej.

Inne działania marketingowe:
Do takich działań niewątpliwie można zaliczyć plugin dający możliwość Klientowi do rekomendacji sklepu swoim znajomym, Ponadto, istnieje możliwość nagrodzenia konkretnego Klienta za polecenie naszego sklepu a tym samym za zdobycie nowego odwiedzającego nasz sklep.
Kolejnym elementem marketingowym jest także informacja o „ostatnio przeglądanych produktach”, co pozwoli Twoim Klientom powrócić do produktu który przed chwilą jeszcze szukali. Jak pokazują statystyki badań marketingowych oraz praktyczne zastosowanie jest to dość skuteczny zabieg marketingowy dla zwiększenia sprzedaży.
Jeszcze jednym rozwiązaniem jest stosowanie integracji z portalami opiniowymi takimi jak np. opineo.pl. Oprogramowanie PrestaShop samo z siebie nie posiada automatycznych rozwiązań dla tego typu działań. Jednakże integracja i wdrożenie tego typu systemów opinii na nasz sklep jest na tyle proste, że niekoniecznie wymaga to „odgórnej” regulacji.
Oprogramowanie PrestaShop umożliwia funkcję newslettera, czyli zbierania adresów email Klientów, którzy wyrazili na to zgodę, a następnie masową wysyłkę maili reklamowych do zebranej bazy adresów email. W porównaniu jednakże do poniektórych „konkurencyjnych” platform sklepowych, system newslettera PrestaShop jest nieco okrojony i niezbyt funkcjonalny.
Platforma sklepowa PrestaShop stwarza równocześnie możliwość nadania statusu promocji wybranych produktom z pośród oferty sklepowej i przeceniania ich ceny do określonej wartości. Samo słowo 'promocja’ dla potencjalnych Klientów jest już bodźcem do większej ilości zakupów, a jeżeli tylko jeszcze w owej promocji będą interesujące i atrakcyjne produkty, niewątpliwie zwiększy to sprzedaż w całym sklepie internetowym.

Statystyki:
Platforma sklepowa PrestaShop umożliwia swoim Klientom zbieranie danych sprzedażowych a następnie prezentowanie ich w formie różnorakich raportów. Począwszy od standardowego raportu sprzedażowego, który przedstawia ilość sprzedanych produktów w danym okresie czasowym. Istnieje możliwość porównania tej sprzedaży do innego zdefiniowanego okresu. Dzięki statystykom i raportom mamy możliwość określenia listy bestsellerowych produktów wśród oferty naszego sklepu internetowego, sprawdzić na ile skuteczne stały się nasze działania marketingowe w postaci promocji i wyprzedaży. Mamy także dostęp do zbiorczej i szczegółowej informacji na temat oceny poszczególnych produktów dostępnych w ofercie naszego sklepu, której to oceny dokonali nasi potencjalni Klienci bądź osoby odwiedzające nasz sklep.
Dzięki statystykom możemy także określić ilość porzuconych koszyków, sprawdzić na którym etapie zostało to dokonane, mamy także podstawowe dane o ilości wejść na stronę sklepu, ilości ogólnych wyświetleń, ilości unikalnych wejść, danych na temat ścieżki zakupowej Klientów, ranking kupujących oraz słów kluczowych oraz bardzo pomocne zestawienie jakim jest współczynnik odrzuceń. Jest to informacja która określa procentowo jaki jest stosunek ilości osób które weszły na naszą stronę i dokonały przynajmniej kilku „kliknięć” – czyli przejść na inne podstrony, do osób które weszły na stronę główną i opuściły ją bez zaznajomienia się z jakąkolwiek inną podstroną.

Podsumowanie: Sklep funkcjonalny, z ograniczonymi możliwościami marketingu, reklamy i integracji w wersji darmowej. Jeżeli chcielibyśmy posiadać w pełni funkcjonalny sklep z szeroką gamą integracji z portalami aukcyjnymi, kurierami, portalami zakupów grupowych, opiniowymi itp., konieczna będzie inwestycja pewnych środków na wykupienie owych dodatkowych funkcjonalności. Ocena za marketing i reklamę to 8,5/10

4. Pozostałe informacje:

Support – wsparcie techniczne:
Oprogramowanie PrestaShop jest na licencji Open Source. Oznacza to że jest darmowe, kod źródłowy jest udostępniany i każdy może dokonywać własnych modyfikacji owego kodu. A w sytuacji gdy ktoś stworzy coś ciekawego pod owe oprogramowanie – zalecane jest aby podzielił się tym produktem z innymi użytkownikami 🙂 Oznacza to także, że PrestaShop posiada zespół osób które go stworzyły, które go unowocześniają i które pracują nad kolejnymi aktualizacjami – do których można zgłaszać ewentualne sugestie czy problemy, jednakże w przypadku wystąpienia technicznych problemów raczej trzeba je rozwiązywać na własną rękę, bądź zlecając prace programiście który jest nieco zaznajomiony z owym oprogramowaniem aniżeli liczyć na pomoc i odpowiedź ze strony dostawcy oprogramowania. Patrząc trochę od innej strony, bardzo dużym wsparciem technicznym są różnego rodzaju fora dyskusyjne czy strony internetowe innych użytkowników PrestaShop i poświęcone owej platformie sklepowej. Na tego typu stronach, źródłach, możemy znaleźć wiele istotnych i niezbędnych nam informacji, a na pewno nader pomocnych. Jeżeli pojawi się problem, warto sprawdzić na forach dyskusyjnych na temat PrestaShop czy ktoś już wcześniej z czymś podobnym się nie spotkał, a jeśli tak, to w jaki sposób rozwiązał owy problem.

Dostępność informacji:
Dostępność informacji na temat PrestaShop jest niezwykle duża, a to za sprawą samej popularności platformy sklepowej która to niewątpliwie jest jedną z najbardziej popularnych darmowych oprogramowań sklepów internetowych.

Modyfikacje i indywidualne wdrożenia:
Także ze względu na ową popularność, nie ma większego problemu ze znalezieniem programisty bądź grafika, jeżeli będziemy poszukiwali wsparcia przy modyfikacji kodu, wdrożenia nowych funkcjonalności, napisania indywidualnych pluginów czy rozwiązań indywidualnych a także stworzenia autorskiego layoutu – wyglądu strony. Zawsze istnieje także możliwość zlecić modyfikacje skryptu, kupić gotowe dodatkowe funkcjonalności czy też zlecić przygotowanie wizualizacji graficznej twórcom samego oprogramowania. Mamy wówczas pewność, że zlecone prace będą w pełni kompatybilne z całością oprogramowania, a na samo wdrożenie i działanie nowej funkcjonalności otrzymamy gwarancję użyteczności.
Responsive – Mobilność:
Najnowsza wersja PrestaShop jest także w pełni responsywna jeżeli chodzi o innego rodzaju urządzenia mobilne. Wiele zależy oczywiście od sposobu instalacji skryptu i wdrożenia grafiki, jednakże samo oprogramowanie dalej znaczne możliwości w tej dziedzinie.

Podsumowanie:

Ilość pobrań oprogramowania PrestaShop, zgodnie z informacją na oficjalnej stronie internetowej oprogramowania do maja 2014 roku wyniosła ponad 3 miliony 750 tysięcy! Jest to naprawdę niezwykle imponujące osiągnięcie co może świadczyć zarówno o wysokiej jakości produktu, dużej funkcjonalności jak i prostej, dość intuicyjnej obsłudze dzięki czemu oprogramowanie PrestaShop przeznaczone jest zarówno dla osób doświadczonych w branży eCommerce, jak i dla osób które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sprzedażą internetową.

Wady i zalety Sellingo

Największe wady: Największe zalety:
brak bezpośredniego supportu darmowe oprogramowanie
każda modyfikacja wiąże się z dodatkowymi kosztami możliwość dowolnej indywidualizacji wdrożenia platformy sklepowej
płatne dodatkowe funkcjonalności (poza wersją standardową) wsparcie pozycjonowania

Podsumowanie recenzji Sellingo

Ocena darmowej platformy sklepowej
PrestaShop:
Licencja: OpenSource)
Opłata: Darmowy (dodatkowo płatne opcjonalne funkcjonalności)
Serwer: Należy posiadać własny hosting
Łatwość instalacji: 7/10
Ilość produktów i kategorii: Bez limitu
Automatyczne generowanie faktur: Tak
Rozwiązania SEO: Tak
Stopień optymalizacji skryptu: 6/10
Popularność oprogramowania (programiści): Duże
Popularność oprogramowania (graficy): Duże
Integracja z systemami płatności: Pół-automatyczna
Integracja z portalami aukcyjnymi: Pół-automatyczna
Integracja z porównywarkami cenowymi: Pół-automatyczna
Integracja z mediami społecznościowymi: Pół-automatyczna
Program lojalnościowy: Tak
Inne możliwości marketingowe: 6/10
Intuicyjność obsługi: 7/10
OGÓLNA OCENA: 7,5/10

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj