Prebiotyki – czy są takie ważne?

0
742
mikrobiota jelit najczulsze badanie

Prebiotyki są niestrawionymi składnikami żywności, których kluczowym zadaniem jest stymulowanie wzrostu i/lub aktywności dobroczynnych drobnoustrojów wchodzących w skład mikrobioty jelit. Tym samym, wywierają one korzystny wpływ na zdrowie gospodarza.

Do prebiotyków zalicza się przede wszystkim:

  • oligosacharydy, spośród których na wyróżnienie zasługują fruktooligosacharydy, laktuloza i oligosacharydy sojowe,
  • oraz polisacharydy, wśród których największe znaczenie mają inulina, skrobia oporna, celuloza, hemicelulozy i pektyny.

Jakie cechy musi spełniać idealny prebiotyk?

  • przyczyniać się do selektywnego pobudzania wzrostu oraz zwiększania aktywności pożytecznych drobnoustrojów wchodzących w skład mikrobioty jelit,
  • charakteryzować się odpornością na działanie kwasu żołądkowego i enzymów trawiennych,
  • odpowiednio regulować pH treści jelitowej,
  • ulegać fermentacji przy udziale fizjologicznej flory jelit,
  • stanowić pożywkę dla dobroczynnych mikroorganizmów zasiedlających jelita,
  • wykazywać stabilność w trakcie procesów produkcji, w tym przetwarzania chemicznego i spożywczego,
  • wywierać korzystny wpływ na zdrowie.

Gdzie znajdziemy naturalne prebiotyki?

  • W owocach takich jak: arbuz, banan, borówki amerykańskie, granat, kantalupa, kiwi, maliny, melon miodowy, owoc pasji, żurawina, grapefruit, persymona, daktyle, suszone (figi, ananas, mango),
  • W warzywach: cebula, czosnek, por, szalotka, szczypior, dymka, brukselka, cykoria, kapusta włoska, szparagi, cukinia, czerwona kapusta, fenkuł, okra,.
  • Zbożach: pszenica, bulgur, płaskurka, semolina, płatki jęczmienne, amarantus, żyto, jęczmień, pieczywo (pszenne, jęczmienne oraz żytnie) kasze jęczmienna, gryczana,.
  • Orzechach: pekan, nerkowce, pistacje, orzechy laskowe, migdały, nasiona lnu.
  • Nasionach roślin strączkowych: ciecierzyca, fasola czerwona, groch, soczewica, soja, zielony groszek, miękkie tofu, fasola biała, mleko sojowe (z nasion),.

 

Można również zadbać o odpowiednią ilośc bakterii rozkładających błonnik pokarmowy. Wykonując najczulsze badanie mikrobioty jelit KyberBiom, jesteśmy w stanie określić stan mikrobioty prebiotycznej. Rozkłada ona błonnik pokarmowy i stymuluje do tego również inne rodzaje bakterii. Wspiera mikrobiotę odżywiającą nabłonek jelitowy i działanie mózgu.  Badanie KyberBiom jest najnowszym badaniem mikrobioty jelit oceniającym mikroorganizmy o istotnym znaczeniu klinicznym, z uwzględnieniem ich funkcji dla zdrowia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj