Dlaczego powstał Runet?
Pomimo podobieństw między Runetem a jego zachodnimi odpowiednikami, w wielu aspektach rządzi się on własnymi prawami. Ma to związek ze skomplikowaną historią Internetu nie tylko w Rosji, lecz także w krajach rosyjskojęzycznych, w tym Ukrainie czy Kazachstanie. Potrzeba dostępu do treści w Internecie we własnym języku była dla tych użytkowników sieci motorem napędowym do tworzenia i rozwoju Runetu. Istotnym jest także fakt, że ekspansja zachodnich usług na rynek rosyjski bywa powstrzymywana ze względu na utrudnianie zagranicznym podmiotom inwestycji w kraju przez rząd Federacji Rosyjskiej. Przykładem na takie działania są wysokie kary pieniężne nakładane od lat na Google, motywowane niedostosowywaniem się giganta do zaostrzającego się prawa dotyczącego Internetu. Jednak Runet to nie tylko wyszukiwarka – w rosyjskim Internecie znaleźć można odpowiedniki wielu zachodnich kanałów social media, usług takich jak mail lub innych popularnych stron www, z których codziennie korzysta wiele milionów osób.
Warto pamiętać, że Runetu nie odwiedzają wyłącznie Rosjanie – witryny wchodzące w jego skład są popularne również w innych krajach rosyjskojęzycznych. Korzystających z Yandex można znaleźć na całym świecie, także w Polsce – zazwyczaj są to imigranci z krajów takich jak Rosja czy Ukraina. Ta część Internetu rozpowszechniona jest również w krajach środkowoazjatyckich wchodzących niegdyś w skład ZSRR, przede wszystkim w Kazachstanie. Fakt ten ma wpływ na popularność takich witryn jak wyszukiwarka Yandex, która dzięki temu od lat zajmuje wysoką pozycję w rankingach najczęściej odwiedzanych stron internetowych na całym świecie.
Pozycjonowanie stron w Rosji – czy tylko Yandex jest w Rosji?
Rosja to rynek niezwykle chłonny – nic więc dziwnego, że wiele firm decyduje się na wkroczenie na niego ze swoimi produktami. Działający na terenie tego kraju przedsiębiorcy chętnie korzystają z pomocy firm oferujących usługi pozycjonowania w Rosji. Dzieje się tak z powodu istotnych różnic pomiędzy działaniami marketingowymi w Internecie na rynkach zachodnich a tym rosyjskim. Choć w Polsce niekwestionowanym liderem rankingu najpopularniejszych wyszukiwarek od lat pozostaje Google, u naszych wschodnich sąsiadów sprawa ma się zgoła inaczej. W Rosji Google również funkcjonuje i obecnie jest ono najsilniejszym konkurentem Yandex. Mimo to, wiele osób wciąż korzysta z usług rodzimej wyszukiwarki. W innych krajach rosyjskojęzycznych pozycja amerykańskiego giganta także nie jest wystarczająco silna, by wyprzeć Yandex z rynku. Z tego powodu pozycjonowanie w Rosji powinno uwzględniać wpływ najpopularniejszej wyszukiwarki Runetu. Pozwala ona na płynne wejście na rosyjski rynek i dotarcie strony firmy do znacznie większej ilości potencjalnych klientów, niż miałoby to miejsce w przypadku prowadzenia kampanii bazującej wyłącznie na ruchu z Google.
Pozycjonowanie stron w Yandex wymaga zaznajomienia się z obowiązującymi tam warunkami, których przestrzeganie pozwoli witrynie piąć się na liście wyników wyszukiwania. W tej wyszukiwarce podobnie jak w przypadku Google, ceniona jest wartościowa treść – działania SEO w Rosji powinny uwzględniać udział wysokiej jakości content marketingu, w tym dobrze dobranych słów kluczowych. Rosjanie cenią sobie intuicyjne, łatwe w obsłudze strony – na ten aspekt SEO robot internetowy Yandex kładzie silny nacisk. Skuteczne pozycjonowanie w Rosji wymaga także odpowiedniego link buildingu na stronie. Liczy się również wiek domeny – podobnie jak Google, wyszukiwarka uznaje, że im starsza jest strona, tym bardziej można jej zaufać, co przekłada się na lepsze efekty pozycjonowania, więc i na wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.
Yandex Direct i Yandex Metrica
Warto pamiętać, że Yandex to nie tylko wyszukiwarka. Jej twórcy oferują także ogromny pakiet innych usług, takich jak e-mail czy serwis sprzedażowy Yandex Market. Dla skutecznego docierania do klientów na rynku rosyjskim mają znaczenie szczególnie usługi Yandex Direct i Yandex Metrica. Pierwsza z nich stanowi swoisty odpowiednik Google Ads. Oba produkty pozwalają na kierowanie reklam do konkretnych grup odbiorców. Choć na tym podobieństwa Yandex Direct i Google Ads się nie kończą, istnieje także kilka znaczących aspektów, do których rosyjska usługa podchodzi w nietypowy sposób. W jej skład wchodzi zestaw narzędzi, które pozwalają na modyfikowanie kampanii w celu uzyskania jeszcze bardziej skutecznej reklamy. Na przykład, firma pragnąca zwiększyć widoczność swoich usług w określonym regionie skorzysta z funkcji geotargetingu, koncentrującego zasięg reklamy w określonej lokalizacji. Yandex Direct pozwala także na zautomatyzowaną manipulację kwotami za prowadzenie kampanii, co ma przekładać się na uproszczenie tego procesu i zwiększenie efektywności promocji witryny przy jednoczesnym obniżaniu kosztów.
Użytkownicy tej usługi mogą skorzystać również z funkcji wyświetlania reklam wyłącznie w wyznaczonych godzinach lub blokować pokazywanie się ich w określonych serwisach. Umieszczanie reklam w Yandex Direct poprzedzone jest procedurą obejmującą wypełnianie kwestionariusza oraz dobraniu ustawień, które są jednym z kluczowych czynników decydujących o kosztach kampanii. Same płatności naliczane są na podstawie liczby kliknięć, wskutek których nastąpiło przekierowanie użytkownika na stronę. I choć kwotę tę ustala reklamodawca, istnieje także szereg innych czynników, które mają wpływ na całościowe koszta kampanii. Z tego powodu konsultacja ze specjalistą SEO przed rozpoczęciem korzystania z Yandex Direct okaże się niezwykle pomocna oraz wpłynie na poprawę efektów pozycjonowania. Choć obsługa tego produktu to może wydawać się trudna i nieprzystępna dla kogoś, kto korzysta wyłącznie z usługi Google Ads, po początkowych trudnościach można w niej dostrzec wiele nowych możliwości. Dzięki temu kierowanie reklamy na rynek w Rosji staje się znacznie prostsze oraz prowadzi do zwiększenia na stronie internetowej ruchu pochodzącego z tego kraju.
Lepszy wgląd w kampanię jest możliwy za pomocą usługi Yandex Metrica. Ten rosyjski odpowiednik Google Analytics dostarcza narzędzi przydatnych do monitorowania i analizowania interakcji ludzi z wyświetlanymi reklamami. Jest ono także ważnym elementem strategii SEO zawierających remarketing, czyli zorientowanie na docieranie do tych klientów, którzy mieli już styczność z pozycjonowaną stroną. Jednymi z najbardziej przydatnych funkcji Yandex Metrica są mapy. Dzięki nim mamy możliwość podejrzenia, jak użytkownicy poruszają się po witrynie i jakie akcje na niej wykonują. Mapy śledzą kliknięcia, proces scrollowania, a także dostarczają informacji na temat linków, w jakie wchodzi użytkownik podczas interakcji ze stroną.
Informacje na temat tych trzech obszarów aktywności potrafią wykazać na przykład, które elementy zawartości witryny cieszą się największą popularnością lub w których momentach użytkownik napotyka najwięcej problemów. Te i inne statystyki są dostarczane przez Yandex Metrica nawet w ciągu kilku minut – to czas oczekiwania nieporównywalnie mniejszy niż w przypadku Google Analytics, w którego przypadku należy poczekać dwie doby. Umiejętne wyciągnięcie wniosków z raportów dostarczanych przez Yandex Metrica pomoże uczynić stronę jeszcze bardziej przejrzystą i intuicyjną. Komfort korzystania z witryny dla wielu użytkowników Internetu jest kluczowym aspektem, na jaki zwracają uwagę – nieczytelna, skomplikowana strona może zniechęcić ich do podejmowania działań w jej obrębie, a więc na przykład doprowadzić do rezygnacji z zakupów. Statystyki Yandex Metrica można z powodzeniem zestawiać z raportami narzędzia Google Analytics, dzięki czemu uzyskamy jeszcze pełniejszy wgląd w efekty reklamy i pozycjonowania strony.
Czego nie robić pozycjonując strony w Yandex?
Gdy wyszukamy interesującą nas frazę w Yandex, naszym oczom ukaże się lista stron, zawierających elementy pasujące do naszego zapytania. Podobnie jak w przypadku Google, kolejność wyświetlanych witryn nie jest jednak losowa. Jak więc sprawić, by algorytmy Yandex spojrzały na naszą stronę przychylnym okiem i umieściły ją wyżej w wynikach wyszukiwania? Podstawową rzeczą, o jakiej należy pamiętać, jest kwestia językowa – radzą specjaliści z agencji rankarchitects.com. Rosyjski jest językiem nie tylko użytkowników Yandex, lecz także robotów internetowych tej wyszukiwarki. Z tego też powodu może okazać się, że treść stworzona w innym języku spotka się z niezrozumieniem ze strony algorytmów, a więc i spadkiem pozycji strony w rankingu. Innym istotnym czynnikiem mającym wpływ na pozycjonowanie w Yandex jest sposób interakcji użytkowników z witryną. Algorytmy wyszukiwarki śledzą, w jaki sposób odwiedzający korzysta ze strony, a następnie analizują ją pod kątem na przykład logiki nawigacji. Nieintuicyjna witryna, na której trudno się odnaleźć i zlokalizować poszukiwane informacje, z pewnością nie spotka się więc z dobrą oceną ze strony robotów Yandex.
Pomimo różnic na tle językowym pomiędzy usługą Yandex a Google, wciąż działa ona bazując na niektórych typowych dla zachodniego SEO regułach. Pozycjonując stronę w wyszukiwarce Yandex, trzeba pamiętać, że i w jej przypadku wartościowa treść to absolutna podstawa. Uwagę warto także poświęcić doborowi i rozmieszczeniu słów kluczowych. Należy unikać przesycenia nimi zawartości; Yandex, podobnie jak Google, nie toleruje tekstów, których skład wręcz wypełniają słowa kluczowe. Robot internetowy tej wyszukiwarki wrażliwy jest także na obecność nieaktywnych bądź prowadzących do niezaufanych stron linków. Dla pozycjonowania w Yandex podobnie jak w przypadku Google, optymalizacja ma kluczowe znaczenie. Wolno ładująca się strona, brak obsługi trybu mobilnego czy wadliwy system podstron to tylko niektóre czynniki, jakie mogą wpłynąć na obniżenie pozycji witryny na liście wyników. Dobrym pomysłem jest więc poddanie zawartości kompleksowemu audytowi technicznemu, który pomoże uczynić stronę bardziej przystępną zarówno dla użytkowników, jak i robotów internetowych Yandex.