Jak pozyskać Klientów do sklepu internetowego

0
2224
pozyskanie Klientów do sklepu

Planując biznes bazujący na sprzedaży produktów lub usług, nie sposób w dzisiejszych czasach pominąć internetu jako jednego z narzędzi marketingowych. Istnieje wielu przedsiębiorców, dla których zupełnie zasadne jest oparcie swojej sprzedaży na sklepie internetowym, natomiast dla niektórych tego rodzaju źródło zbytu pozostaje jedynie kolejną z wielu możliwych opcji. Wiele oczywiście zależy od charakteru i branży danej działalności gospodarczej. Jeśli specyfika produktu pozwala na swobodną dystrybucję po całym kraju a nawet poza jego granicami, wówczas dobrze wypromowany sklep internetowy może stać się przysłowiową kopalnią bez dna – sprawdź zatem jak pozyskać Klientów do sklepu internetowego.

Kiedy zainwestowaliśmy już w budowę sklepu internetowego, czyli posiadamy gotowe narzędzie do prowadzenia sprzedaży online, warto natychmiast zająć się jego promowaniem, bowiem najgorszą rzeczą w biznesie (oprócz chybionych inwestycji) jest bierne oczekiwanie na klienta. Na konkurencyjnym rynku, zarzuconym przeróżnym towarem i usługami do wyboru, należy umieć się pokazać po to, by zostać zauważonym i docenionym.

Dobra marka, dobra cena

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie ilości klientów w sklepie internetowym. E – commerce, czyli wszystko co związane ze sprzedażą elektroniczną, może stać się bardzo precyzyjnie określonym planem działania. Sam cel jest tu w zasadzie bardzo jasny – zwiększenie zysków poprzez zwiększenie ilości klientów. Sama droga do osiągnięcia celu nie jest jednak taka prosta i oczywista, o czym przekonało się wielu właścicieli sklepów internetowych. Wielu z nich popełniło podstawowy błąd – założyło sklep i zaczęło oczekiwać na tłumnie pojawiających się klientów. W czasach dużej konkurencji należy wyjść z ofertą do potencjalnego klienta, zainteresować go. Zanim jednak to uczynimy, warto upewnić się czy proponowany przez nas towar lub usługi są dobrej jakości, są bezpieczne oraz czy ich cena jest konkurencyjna.

Nie wystarczy jednak wyjść z inicjatywą do klienta, gdyż pokazanie mu miejsca – w tym przypadku sklepu internetowego – jeszcze nie zagwarantuje sprzedaży produktu lub usługi oferowanych za pośrednictwem sklepu. W sytuacji gdy potencjalny kupiec trafi na odpowiednią stronę, ale stwierdzi, iż cena produktów jest zbyt wygórowana, lub gdy marka i jakość będą budziły wątpliwości, wówczas staniemy się światkami tzw. pustych odwiedzin. Jak temu zapobiec? Wystarczy równoważyć cenę z jakością towaru lub usługi. Warto zadbać, aby marka dobrze się kojarzyła a sam produkt zbierał dobre recenzje.

Marketing szeptany

Istnieje kilka skutecznych sposobów na poniesienie ilości odwiedzin, a tym samym ilości klientów w sklepie internetowym. Jednym z nich jest np. marketing szeptany, nazywany często zapożyczoną angielską nazwą: buzz marketing. Metoda ta, polega na tym, iż doprowadzamy do sytuacji, gdy potencjalni klienci sami, między sobą rozprowadzają informacje o danej promocji, produkcie itd. Tutaj jednak należy zdać sobie sprawę, iż cała akcja może odbywać się dwutorowo. Pierwsza, idealna sytuacja polega na stworzeniu takiego produktu lub takiej reklamy, która zacznie żyć swoim życiem, tzn. Akcja marketingowa nie wymaga wkładu przysłowiowej złotówki, gdyż dany filmik, zdjęcie czy nawet sam produkt robi taką furorę, iż jest rozsyłany pomiędzy internautami w mailach, w serwisach społecznościowych itd. Druga wersja buzz marketingu będzie jednak wymagać większego wysiłku i wkładu. Właściciel sklepu może zlecić firmie reklamowej lub freelancerowi świadome i celowe prowadzenie takiej akcji. Marketing szeptany, rozprzestrzenia się w ostatnich latach głównie dzięki portalom społecznościowym, o których w dalszej części artykułu będzie jeszcze mowa. Prywatne profile użytkowników mogą stać się naszymi tablicami reklamowymi, jeśli oczywiście sprytnie pokierujemy takimi działaniami. Bardzo często wykorzystywanym sposobem jest zorganizowanie konkursu, który polega np. na umieszczeniu w komentarzu odpowiedzi na dane pytanie oraz zobowiązaniu użytkownika do tego, by udostępnił swoim znajomym naszą reklamę.

Budowanie pozytywnej opinii

Budowanie pozytywnej opinii nie tyle produktu co sklepu to doskonała droga ku zwiększeniu ilości klientów. Warto pamiętać, iż kilka dobrych opinii może przyciągnąć kolejnych kilku klientów, natomiast negatywna opinia ma niestety dużo większą siłę rażenia. Tak zwany negatyw może odstraszyć całkiem sporo potencjalnych kupców. W związku z tym należy wystrzegać się sytuacji kiedy klient byłby zmotywowany do wystawienia negatywnej opinii, oraz zabiegać o to by oceny były wysokie. Jak to zrobić? Warto postawić na dobry przepływ informacji. W mailu lub smsem można wysłać krótką informację, w której podziękujemy za zakup, upewnimy klienta, iż przesyłka została wysłana. Tego rodzaju pozorne drobiazgi sprawiają, iż klient czuje się doceniony, jest też spokojny o losy swojej przesyłki. Zadowolony klient będzie skłonny do wystawienia dobrej opinii, a ta będzie z pewnością procentować. Pozytywna opinia jest prawdziwą wizytówką, którą warto się chwalić. W tym przypadku muszą współgrać dwie sprawy – produkt musi spełniać oczekiwania klienta, być zgodny z treścią opisu w sklepie oraz powinien szybko trafić do rąk nowego właściciela. Jak łatwo się zorientować, wszystkie te czynniki jesteśmy w stanie zapewnić jako sprzedawcy. Pamiętajmy, iż zadowolony klient często wraca do tego samego sklepu po kolejne produkty lub usługi oraz często poleca sprawdzone i pewne już miejsce swoim znajomym oraz rodzinie.

Aura profesjonalisty

Prowadząc sklep internetowy, warto przekonywać potencjalnych klientów o wysokiej jakości produktów i usług, oferować atrakcyjne ceny, stosować rabaty itd. Równie ważną sprawą jest kreowanie się na specjalistę w swojej branży, gdyż takie działanie z pewnością zostanie zauważone i docenione, a być może stanie się kwestią decydującą w sprawie zakupu. Każdy z nas woli kupować rzeczy, od osoby, która naprawdę jest zorientowana w tym, co nam sprzedaje. Zawsze istnieje wtedy szansa uzyskania porady, cennej podpowiedzi co do wyboru no i w końcu możemy też liczyć na fachową instrukcję obsługi danego urządzenia. Lakoniczny opis produktu z pewnością nie zachęci internauty do zakupu, natomiast wyszczególnienie zalet, garść informacji na temat praktycznego zastosowania, na temat cech produktu, z pewnością może skłonić klienta do sięgnięcia po portfel. Na stronie sklepu warto bardzo poważnie podejść do zakładki typu „o firmie”, „o nas” itp. Krótka i rzeczowa opowieść o naszym doświadczeniu w danej branży, informacja o pasji, zorientowaniu na rozwój danego produktu może sprawić duże wrażenie. Zabieg ten nie jest kosztowny, nie pochłania mnóstwa czasu i energii, a może stać się prawdziwym asem w rękawie. Swoim profesjonalizmem można chwalić się nie tylko w obrębie własnej strony, ale również np. na zewnętrznym blogu, albo na tematycznych forach internetowych.

Sklepowy blog jako centrum informacji

Blog jest tanim lub darmowym ( w zależności od platformy blogowej) narzędziem do prowadzenia interakcji pomiędzy autorem i czytelnikami, czyli w naszym przypadku pomiędzy sprzedawcą a klientami. Blog można prowadzić w obrębie własnej witryny sklepowej, może to być zakładka, lub może to być osobne narzędzie. W obu tych przypadkach cel jest taki sam – zwiększenie ilości klientów sklepu poprzez zwiększenie świadomości o produkcie lub poprzez przekonanie do jakości usług. Wygląd sklepu zależy od wybranego szablonu, niektóre mają sporo miejsca na opisy produktów, inne szablony stawiają na dokumentację zdjęciową z małą ilością miejsca na treść. Tak czy inaczej, zawsze warto prowadzić bloga, choćby po to by móc informować o nowościach, rabatach, o w ogóle o branży w której się poruszamy.

Blog firmowy promujący sklep to doskonałe miejsce do przedstawienia produktu, przedstawienia galerii zdjęć, bez konieczności drastycznego ograniczania się ilością znaków czy miejsca. Kolejnym atutem jest oczywiście możliwość dyskusji pomiędzy autorem wpisu a czytelnikami. Warto postawić jakieś pytanie w artykule, podać jakąś hipotezę, być może dzięki temu w komentarzach rozpocznie się dyskusja. Wiele osób zauważy, iż inni także interesują się daną marką czy też produktem. Na blogu firmowym komentarze powinny być moderowane, gdyż niestety często stają się darmowym miejscem dla spamerów lub konkurencji, która będzie chciała zniechęcić czytelników do danej firmy.

Warto pamiętać, iż sklepowy blog to kolejne miejsce w sieci, które promuje i pozycjonuje nasz sklep internetowy, jednocześnie sam sklep może promować ekspercki blog. Korzyść w takim przypadku zawsze będzie obopólna.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Największym źródłem odwiedzin internautów w sklepach internetowych są tak zwane organiczne wyniki wyszukiwania, które udostępniają wyszukiwarki internetowe. Im wyższa pozycja w rankingu na dane frazy kluczowe, tym teoretycznie wyższa wartość strony. Jeśli istnieje wiele sklepów, które sprzedają te same lub bardzo podobne produkty, to należy się spodziewać, iż walka o najwyższe lokaty w wyszukiwarce Google będzie zacięta. Warto wiedzieć, iż według statystyk, internauci poszukujący danej strony tematycznej, lub sklepu oferującego konkretne produkty kończą przeszukiwanie wyników już na pierwszej stronie, czyli wybierają te miejsca, które plasują się w pierwszej dziesiątce. Tak robi około 95% użytkowników internetu. Nie znajdując zadowalających efektów, internauta przejrzy ewentualnie drugą stronę wyszukiwania i być może trzecią. Wniosek jest oczywisty, znajdując się poza pierwszą dziesiątką na kluczowe frazy, mamy bardzo nikłe szanse na odwiedziny potencjalnych klientów. Siłą rzeczy, należy robić wszystko by trafić do czołówki, co zapewni oglądalność.

Pozycjonowanie sklepu internetowego na dane frazy kluczowe, to pomaganie witrynie na osiąganie coraz wyższych lokat w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie zaczyna się juz od wyboru silnika, na którym będzie działać strona. Niektóre z nich, takie jak np. Joomla czy WordPress są bardzo dobrze indeksowane przez roboty wyszukiwarek. Bardzo dobrze radzą sobie gotowe platformy sklepowe typu home.pl, sellingo.pl czy też istore.pl. Warto wiedzieć, iż podstawową sprawą będzie umieszczenie w 100% unikatowej treści. Kontent uznany przez robota wyszukiwarki jako wartościowy, z pewnością ma wielkie szanse na pojawienie się strony w czołówce wyników wyszukiwania. Zdaje sobie sprawę z tego coraz więcej właścicieli stron www oraz sklepów, dlatego wartość treści stale poprawia się. Pozycjonowanie dotyczy też umieszczania adresu strony/sklepu internetowego w różnych katalogach tematycznych, umieszczanie odnośników na forach itd. Na pewno w pozycjonowaniu strony docelowej pomoże blog. Każda sposobność do pozostawienia linku do sklepu internetowego może być drobnym, ale jednocześnie ważnym czynnikiem, który będzie pozycjonował daną witrynę. Niektórzy decydują się na usługi firm specjalizujących się w pozycjonowaniu stron internetowych. Często takie działania przynoszą świetne efekty, ale należy też pamiętać, iż część działań ingerująca w pozycje w rankingu wyszukiwarki, może być źle widziana z punktu widzenia Google. Jest to jednak temat na zupełnie inne rozważania.

Porównywarki cen – cenne źródło odwiedzin

Wybierając produkt lub miejsce dokonania zakupu, bardzo często priorytetem dla klienta jest cena oraz koszt przesyłki kurierskiej. Porównywarka cen jest zatem świetnym miejscem, z którego można generować ruch do własnego sklepu internetowego. Istnieje wiele porównywarek cen, a promowanie się w takich miejscach czasem nie jest tanie, jednak często taki zabieg marketingowy opłaca się. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy nasze ceny są faktycznie konkurencyjne w porównaniu do firm oferujących to samo. Na aukcjach internetowych oraz w wyszukiwarkach najczęstszą opcją wybieraną przez przeglądających jest narzędzie pozwalające na posegregowanie danego produktu umieszczając na samym początku listy produkty o najniższej cenie. Jest to kolejny, niezbity dowód na to, iż potencjalni klienci poszukują okazji cenowych, a jeśli możemy im takowe zapewnić, to na pewno zyskamy potężną ilość przekierowań do swojego sklepu internetowego. Wyszukiwarka oprócz ceny produktu oraz linku do naszego sklepu, może także pokazać zdjęcie produktu oraz opis. Jest to bardzo dobra reklama oraz sposobność do budowania marki.

Programy partnerskie

Kierowanie ruchu, czyli odwiedzin do sklepu internetowego może odbywać, się poprzez strony tematyczne oferujące nasze produkty. Zasada jest bardzo prosta. Klient poszukujący np. kredytu gotówkowego przez internet, często trafia na strony informacyjne o tego typu produktach. To za pośrednictwem uzyskanych informacji może kliknąć w link prowadzący do danej instytucji udzielającej kredytów, lub nawet w obrębie wspomnianej strony informacyjnej, może wypełnić wniosek kierowany do danego pożyczkodawcy. Pośrednik otrzymuje prowizję w zamian za przekierowanie klienta, który zawiązał transakcję. Z tego typu pośredników mogą korzystać sklepy internetowe sprzedające produkty lub usługi niezależnie od branży w jakiej się poruszają. Wystarczy współpracować z tymi pośrednikami, którzy są w stanie wyłowić nam potencjalnych klientów. Nasz sklep internetowy może korzystać z takie strony partnerskiej, lub odwdzięczać się tym samym, np. strona internetowa salonu fryzjerskiego może promować sklep internetowy producenta kosmetyków do włosów i na odwrót.

Konkursy i programy lojalnościowe

Zwiększenie ilości klientów w sklepie internetowym może nastąpić dzięki częstym akcjom promocyjnym, konkursom i innym wydarzeniom, które zwykle są dla klientów bardzo atrakcyjne. Bardzo wdzięcznym narzędziem marketingowym jest konkurs. Sporo osób liczy na wygraną, tworząc wirtualny wianuszek wokół sklepu. Informacje o konkursach rozchodzą się błyskawicznie, często klienci sami między sobą rozprowadzają tego typu wiadomości (patrz: buzz marketing). Konkurs angażuje potencjalnych klientów, sprawia, iż muszą cokolwiek uczynić, np. odpowiedzieć na banalne pytanie, podać jakiś kod, itp., samo uczestnictwo jest zapamiętywane na długo, nie mówiąc już o zwycięzcy konkursu, który opowie o konkursie, produkcie i sklepie / firmie swoim znajomym. Sklep, który coś rozdaje, np. w formie konkursu jest dobrze postrzegany prze klientów, nawet przez tych, którzy jeszcze nic nigdy nie wygrali!

Programy lojalnościowe, tak samo jak konkursy, dają pewne gratisy i nagrody. Kupując w danym sklepie produkty lub zamawiając usługi klient zbiera np. bony, punkty, naklejki lub cokolwiek innego. Po uzbieraniu danej puli może np. wybrać jeden produkt za darmo, albo otrzymuje prawo do skorzystania ze zniżki. Regulamin programu lojalnościowego musi być bardzo przejrzysty i prosty. Bardzo często takowy program jest impulsem do zakupów, co przynosi właścicielowi sklepu stałe grono klientów. Informacje o konkurach oraz programach lojalnościowych niemal natychmiast wzmagają ruch na stronie.

Reklama w Google

Częstym źródłem przekierowań do sklepu internetowego są reklamy kontekstowe w wyszukiwarce Google. Internauta wpisując w okno wyszukiwarki daną frazę, otrzymuje wyniki wyszukiwania. Na pierwszej stronie jest to 10 najwartościowszych – z punktu widzenia wyszukiwarki – witryn, oraz odnośniki do dalszych wyników. Tuż obok wyników organicznych znajdują się miejsca, w których może pojawić się reklama sklepu. Mogą to być miejsca nad wynikami wyszukiwania lub po ich prawej stronie. Koszt takiej reklamy zliczany jest na podstawie rzeczywistej liczby przekierowań. Taka reklama kontekstowa pozwala na założenie danego budżetu, co z ekonomicznego punktu widzenia właściciela sklepu może być bardzo korzystne. Im większa konkurencja, tym koszt przekierowania może być wyższy, są to kwestie zupełnie indywidualne. Dużą wartością reklamy kontekstowej jest natychmiastowe pojawienie się jej po opłaceniu pewnej puli przekierowań. Nasz sklep błyskawicznie reklamowany jest osobom, które potencjalnie zainteresowane są danymi produktami. Minusem tego typu kampanii może być w skrajnych przypadkach działanie konkurencji, która wygeneruje nam poprzez reklamę ruch na stronie. Budżet zostanie spożytkowany, natomiast nie zyskamy realnego klienta.

Serwisy społecznościowe

Serwisy społecznościowe typu Facebook, Nasza Klasa (obecnie nk.pl), Twitter, Instagram, Golden Line czy inne, dawno przestały być tylko i wyłącznie miejscem do prowadzenia kontaktów ze znajomymi i rodziną. Ogromna liczba logowań sprawiła, iż świetną sposobność do prowadzenia własnego i co ważne zupełnie darmowego marketingu wyczuli przedsiębiorcy, właściciele stron internetowych oraz oczywiście sklepów. Początkowo wśród własnych znajomych rozprowadza się informacje o produktach, usługach, o marce, o wydarzeniach w firmie, o nowościach na stronie czy w sklepie itd. Z czasem dołączają inne, zainteresowane osoby. I tak oto dochodzimy do fanpage’ów. Te najlepsze notują milionowe „polubienia”, inne mogą się pochwalić kilkunastoma czy kilkoma tysiącami fanów, a to oznacza, iż nasz komunikat dociera jednocześnie do ogromnej ilości osób. Bezpośredni link do sklepu, opis produktu, oraz inne rzeczy promowane na naszym profilu mogą przysporzyć nam ogromne źródło odwiedzin w sklepie internetowym, dlatego też warto z tego korzystać. Jak już wspomniano, konta na portalach społecznościowych oraz zamieszczanie informacji na swoich tablicach, to sprawy zupełnie darmowe.

Marketing ze smakiem i wyczuciem

Wspomaganie własnego sklepu internetowego poprzez wykorzystanie innych miejsc w sieci, takich jak blogi, fora, strony partnerskie, portale społecznościowe itd. może stać się bardzo szybką drogą do popularyzacji witryny docelowej. Warto korzystać z wielu darmowych narzędzi, jednak należy zdawać sobie sprawę, iż nadmierne zarzucanie internautów informacjami, a szczególnie tymi bezwartościowymi, może doprowadzić do efektu dokładnie odwrotnego niż zamierzony. Do niedawna twierdzono, iż dobry produkt obroni się sam, jednak w dobie olbrzymiej konkurencji naprawdę warto sobie pomóc używając wygodnych i bardzo łatwo dostępnych narzędzi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj