Fotografia produktowa oraz opisy do produktów mocną stroną e-commerce

0
1913

Sklepy internetowe siłą napędową E-commerce

Poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji towarów i usług, w większości przypadków, wiąże się dla właścicieli firm ze sporym wyzwaniem. E-commerce, czyli sprzedaż internetowa to oczywiście ogromne okno na świat, sposób dotarcia do tysięcy nowych, potencjalnych klientów. Niestety sprawa nie jest taka prosta jak się wydaje. O względy ogromnej rzeszy odbiorców równolegle walczy wiele firm, które wyznaczyły sobie identyczne lub prawie takie same cele. Skoro w ostatnich latach sklepy internetowe pozakładało tysiące firm, to naturalną koleją rzeczy jest fakt, przedsiębiorstwa z tej samej branży są teraz dla siebie konkurencją w sieci. Zjawisko to dotyczy nie tylko sklepów, ale także  aukcji internetowych i samych witryn będących wizytówką przedsiębiorstwa. Co zrobić aby wyróżniać się w internetowym tłumie kiedy sprzedawane produkty są porównywalne z tym, czym dysponuje konkurencja? Jedną z możliwości jest postawienie na niebanalną wizualizację.

Aukcja inna niż wszystkie

Zanim jeszcze pojawił się boom na sklepy internetowe, wiele osób prywatnych jak i firmy swoją ofertę skierowało do portali aukcyjnych. Dobrych kilka lat temu mogliśmy oglądać na takich platformach jak e-bay.pl, allego.pl czy swistak.pl ubrania lub przedmioty położone niedbale na przypadkowym tle, wykonywane aparatem słabej jakości. W obecnych czasach tak udokumentowane licytacje albo się nie zdarzają, albo dotyczą rzeczywiście jednorazowej chęci sprzedaży jakiejś używanej rzeczy. Przedsiębiorcy całkiem niedawno pojęli, że aukcje zakończone sukcesem to te, które przygotowane są w sposób profesjonalny, atrakcyjny i zachęcający. Psychologowie zajmujący się kwestią konsumenckich wyborów także nie pozostawiają złudzeń. Istnieje większe prawdopodobieństwo, iż kupimy droższy przedmiot na aukcji podanej w apetyczny sposób, niż zdecydujemy się na ten sam produkt, nieco tańszy, ale pokazany niedbale, niezachęcająco. Tutaj kluczem do sukcesu mogą okazać się sesje zdjęciowe produktów wykonywane w warunkach studyjnych.

Traktując internetowy portal aukcyjny jako kanał zbytu należy dołożyć wszelkich starań aby po pierwsze zainteresować potencjalnego klienta, poprzez ciekawą, profesjonalną wizualizację towaru, a po drugie przekonać go do przeczytania opisu. (W dalszej części artykułu można znaleźć kilka ciekawych wskazówek dotyczących sztuki tworzenia opisów produktowych. ). Trzecia sprawa to cena, nie może być ona zbyt wygórowana, jednak gdy mieści sie w granicach normy, z pewnością klienci skuszą się na zakup.

Gotowe platformy sklepowe

Platformy takie jak np. sellingo.pl, prestashop.pl, home.pl, shoper.pl czy też istore.pl posiadają niemal gotowe produkty dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć internetową sprzedaż. Tego rodzaju platform powstaje coraz więcej, dlatego ceny związane z hostingiem, utrzymaniem konta nie są aktualnie zbyt wygórowane. Sklepy internetowe prowadzone na platformie to przede wszystkim wielka wygoda dla właściciela sklepu, gdyż jego zadanie ogranicza się praktycznie do wyboru szablonu, do zatwierdzenia opcji związanych z daną integracją, zatwierdzenie pewnych parametrów itd. Wszystko to może odbywać się automatycznie, a sam przedsiębiorca może skupić się wyko i wyłącznie na sprzedaży. Zanim to jednak nastąpi, powinien on zadbać o umieszczenie w swoim sklepie opisów produktowych oraz atrakcyjnych zdjęć tychże produktów. Nic nie rozpala tak wyobraźni potencjalnego kupującego jak właśnie ciekawe zdjęcie oraz zachęcający, ale jednak niezbyt nachalny opis.

Szablony graficzne dla sklepów

Platformy internetowe oferujące niemal gotowe sklepy wśród swoich wielkich atutów zwykle wymieniają możliwość szybkiego wyboru gotowego szablonu. Przedsiębiorcy mogą przebierać w grafikach, które tematycznie korespondują z towarem, który jest sprzedawany w danym sklepie. W wielu przypadkach oprócz samych graficznych emblematów związanych z daną branża można także dokonać wyboru pod względem kolorystycznym, tak aby np. kolorystyka sklepu pasowała wizualnie do logo przedsiębiorstwa. Wybór szablonu graficznego to najczęściej jedno kliknięcie i zatwierdzenie tego wyboru. Dla wielu sprzedających takie rozwiązanie jest bardzo atrakcyjne, gdyż taka opcja może zaoszczędzić mnóstwo czasu oraz pieniędzy.

Niektóre sklepy internetowe stawiają na indywidualność, dlatego też decydują sie na szablony dedykowane, czyli takie, które są niepowtarzalne. Mogą być one wykonane przez zespół grafików współpracujący z daną platformą, lub może to być także grafika implementowana na nade konto sklepowe z wewnątrz.

W gruncie rzeczy, sam szablon powinien być wygodny do obsługi i nawigacji dla potencjalnych klientów, tak aby mógł on poruszać się intuicyjnie po stronie i aby wybór asortymentu nie sprawiał trudności. W drugiej kolejności liczy się właśnie wizualny aspekt. Szablon nie powinien męczyć czy szokować wzroku, powinien być czytelny i schludny. Jeśli do tego dodamy ciekawe zdjęcia produktowe, wówczas możemy liczyć na pozytywny odbiór sklepu przez internautów.

Zdjęcia produktów – warto je docenić!

.
Nie ulega wątpliwości, iż sklepy internetowe oraz aukcje zaopatrzone w dobre jakościowo zdjęcia produktów wygrywają z konkurencją, która nie oferuje atrakcyjnej wizualizacji. Jeśli sklep sprzedaje wiele podobnych produktów, wówczas warto postawić na zdjęcia studyjne. Sesja zwykle przewiduje umiejscowienie każdego produktu według dokładnie zaplanowanej strategii. Produkty fotografowane są z identycznego ujęcia, przy identycznym oświetleniu, tym samym sprzętem fotograficznym, tak aby całość prezentowała się profesjonalnie i korespondowała ze sobą. Fotografowie studyjni dodatkowo docinają i obrabiają fotografie tak, aby uzyskać jeszcze lepszy efekt niż w rzeczywistości. W ostatnim czasie najbardziej popularne są zdjęcia typu makro, czyli duże przybliżenie przedmiotu na białym lub ciemnym tle. Zamówione u fotografa zdjęcia z pewnością przydadzą sie nie tylko do sklepu internetowego czy aukcję, ale także posłużą jako elementy graficzne do strony internetowej, będącej np. wizytówką firmy. Projekt ten można także wykorzystać do wykonania banerów umieszczanych na obcych stronach internetowych, do wydruku w formie katalogu ofertowego itd.

Zdjęcia obrotowe i wirtualne spacery po sklepie/firmie

Nie wszyscy internauci lubują się w stronach przepełnionych ruchomą grafiką, gdyż tego typu udogodnienia często odnoszą efekt odwrotny, rozpraszają uwagę lub po prostu męczą. Nieco inaczej jest w przypadku zdjęć obrotowych, na których pierwszoplanowe role grają wystawione na sprzedaż produkty. Klient zamiast galerii podobnych zdjęć z każdego ujęcia ma do dyspozycji ruchomy obraz. Produkt powoli obraca się, zupełnie tak jakby znajdował się w naszych rękach. Oglądanie dokumentacji graficznej jest wówczas przyjemne i trzeba przyznać, że tego rodzaju zabieg sprawdza się wyśmienicie.
Innym ciekawym pomysłem jest wirtualna podróż po biurze albo po magazynie. Filmik może być graficzną wizualizacją lub też autentycznym, ruchomym obrazem. Wyobraźmy sobie, iż wybieramy za pomocą strony internetowej prywatną przychodnię, do której się ostatecznie wybierzemy. Jeśli nazwiska specjalistów nic nam nie mówią (czyli nie wybieramy się do konkretnego medyka), a  lokalizacja kilku tego typu placówek nam odpowiada, to najprawdopodobniej wybierzemy się w miejsce, które już znamy nawet jeśli ta wiedza jest tylko wirtualna. Tutaj na znaczeniu zyskują strony, które umożliwiają wirtualny spacer. Strona wizualizuje nam położenie recepcji i korytarze przychodni. Nie bez znaczenia jest także prezentacja od wewnątrz wyposażonych, przyjemnych dla oka gabinetów. Obejrzane miejsce zadziała na podświadomość, pójdziemy tam, gdzie jest najmniej niewiadomych. W tym przypadku wygrywa strategia wizualizacji w konfrontacji w innymi, statycznymi stronami zapełnionymi np. samym tekstem z dodatkiem niezbyt atrakcyjnych zdjęć. Jest to świetny przykład, w którym atrakcyjna wizualizacja dostarcza firmie kolejnego klienta.

Siła copywritingu, czyli mocne opisy produktów

Strony internetowe, sklepy oraz aukcje zamieszczane w sieci nie mogą obyć się bez atrakcyjnych, dobrych jakościowo zdjęć. Jednak równie ważne może okazać się słowo. Zachęta do przejrzenia oferty, wymienienie wszelkich zalet produktu często są kluczowe podczas procesu wyboru. Przy porównywalnych dokumentacjach zdjęciowych oraz cenach produktu i przesyłki, elementem decydującym będzie właśnie opis.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, iż klienci coraz bardziej doświadczeni są w zakupach internetowych, na co dzień czytają mnóstwo różnych opisów i tekstów marketingowych. Większość z nich potrafi bezwzględnie zdemaskować fałsz i nadużycia. Innymi słowy, nie warto przesładzać w opisie ani produktu ani w opisie i zaletach firmy. Stwierdzenie typu: „jesteśmy jedynym dystrybutorem najlepszego na rynku produktu X” zadziała na potencjalnego klienta bardziej zniechęcająco niż zachęcająco, gdyż przy odrobinie oleju w głowie może on poczuć się wręcz dotknięty próbą naciągnięcia go na tak płytki wabik. Szybko okaże się bowiem, iż firma Y nie jest jedynym dystrybutorem, gdyż obok niej swoją ofertę prezentuje multum podobnych przedsiębiorstw, a ów produkt X niekoniecznie musi być najlepszy. Wyważona, inteligentna zachęta powinna podkreślać superlatywy produktu, jednak bez fałszywego obrazu. Doświadczenie pokazuje, iż bardziej opłaca się przeciągnąć klienta na swoją stronę np. promocją, rabatem, gdyż tego typu akcje bywają kuszące, a sam klient nie dość , że zdecydowała się na zakup, to jeszcze zadowolony jest z tak zwanej okazyjności.

Właściciele sklepów internetowych powinni zdawać sobie sprawę, iż opis produktu nie powinien być zbyt lakoniczny, ani z drugiej strony też zbyt długi. Korzystnym zabiegiem będzie na pewno wypunktowanie najważniejszych cech, gdyż taka lista skutecznie przyciąga uwagę.

Kolejna sprawa, to umiejętne używanie fraz w trakcie tworzenia opisu. Używanie nazwy głównej oraz synonimów z pewnością pomoże w naturalnym pozycjonowaniu witryny na poszczególne słowa kluczowe, po których najprawdopodobniej potencjalni klienci trafią do sklepu internetowego.

Jeśli to tylko możliwe warto także  umieścić na stronie głównej okienko z chmura tagów. Dodatkowo opublikowane słowa kluczowe na stronie głównej powinny bezpośrednio przełożyć sie na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Screeny pozytywnych komentarzy jako skuteczna perswazja

Na psychikę klienta sklepu na pewno dobrze podziała z całą pewnością zabieg stosowany przez wielu sprzedawców. Jeśli sklep (lub sprzedawca aukcyjny) posiada pozytywne komentarze warto je uwypuklić. Z tym, że o wiele korzystniej jest zrobić screen, czyli tzw. zrzut ekranu z fragmentem zredagowanym przez zadowolonego klienta, niż decydować się na zacytowanie opinii. To pierwsze wygląda o wiele bardziej naturalnie i nie budzi podejrzeń, iż jest to zabieg oparty na fikcji. Według marketingowców oraz psychologów biznesu panuje opinia – oparta z resztą na doświadczeniach empirycznych – iż na podświadomość klienta bardzo dobrze działają komentarze zachwalające dany produkt. Osoba, która nie jest do końca przekonana co do słuszności zakupu, po przeczytaniu kilku opinii wyrażających zadowolenie, jest o wiele bardziej podatna na podjęcie decyzji, która najbardziej zadowoli sprzedającego.
Z drugiej strony, z punktu widzenia właściciela sklepu, jest to zwyczajne budowanie marki. Oczywiście warto pochwalić się superlatywami płynącymi z ust zadowolonych klientów, tego typu opinie to prawdziwy kapitał.

Opinie zadowolonych klientów jako mocny argument „za”

Nieodzownym punktem sklepów internetowych oraz porównywarek produktów są opinie osób, które zetknęły się z danym produktem. Nie są to komentarze oceniające przebieg transakcji, dlatego też należy zdawać sobie sprawę, iż nie istnieje żadne potwierdzenie na stuprocentową autentyczność opinii konsumenckich. Będąc właścicielem sklepu internetowego należy wyszczekać się najpłytszych zabiegów polegających na zleceniu jednej osobie (copywriterowi) stworzenia wielu opinii dotyczących jednego produktu. Potencjalny klient szybko zauważy, iż opinie są sztuczne, pisane pod różnymi loginami przez jedną osobę, czasem zdarza się nawet, iż dziwnym zbiegiem okoliczności dany produkt został zaopiniowany wielokrotnie w jeden dzień. Czy to przypadek? Oczywiście, że nie, a mądry klient z pewnością to wyłapie. W efekcie straci zupełnie zaufanie do sprzedawcy i długo będzie omijał taką witrynę.

Oczywiście, nie wszystkie opinie produktowe są fikcyjne. Na miejscu właściciela sklepu warto często sprawdzać komentarze naturalnie dodawane przez klientów. Niezadowolenie może okazać się dobrą i konstruktywną wskazówką na przyszłość, natomiast pozytywne reakcje klientów są niezwykle budujące.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj