Coraz więcej osób stawia na własny biznes w internecie. Nie ma w tym nic dziwnego, bo to właśnie branża e-commerce rozwija się w ostatnim czasie najprężniej. To sposób na szybkie generowanie wysokich dochodów przy minimalnych nakładach finansowych. Aby jednak móc zdobywać coraz większe grono lojalnych klientów, a tym samym, cieszyć się z założonych zarobków, warto optymalizować działalność sklepu online. Istotna jest analiza priorytetowych wskaźników efektywności. Na jakie dane należy zwracać szczególną uwagę? Szczegóły przedstawiamy poniżej.
Podstawowe dane e-commerce
Dla właściciela sklepu online najważniejsze są dane dotyczące ilości użytkowników, sesji, konwersji albo wartości przeciętnego koszyka zakupowego. To na ich podstawie udaje się dokonywać modyfikacji funkcjonowania e-sklepu, by wartości tych wskaźników były jak najwyższe. Początkujący przedsiębiorcy mogą mieć problem z analizą takich danych czy ich zestawień i odczytów. Dlatego zaleca się współpracę z platformą sprzedażową, jak Sellingo, która pozwala szybko wygenerować raporty sprzedażowe. Najczęściej takie działania są dostępne już w tych podstawowych pakietach.
Koszty prowadzonego e-biznesu
Pamiętajmy jednak, że opłacalność sklepu online może być szacowana z dokładnością tylko wtedy, gdy wyżej wymienione wskaźniki zostaną zestawione z tymi, jakie dotyczą kosztów prowadzonej działalności. W tym zakresie znowu doskonale sprawdza się platforma sprzedażowa i to nie tylko uwzględniając raporty czy dostęp do statystyk. Sellingo oferuje na przykład darmowy sklep online w wersji testowej, co znacznie minimalizuje koszty już we wstępnym etapie prowadzonego biznesu. Gotowe szablony sklepu, regulaminy, możliwość współpracy z pośrednikami, to tylko niektóre narzędzia, które właściciel sklepu online otrzymuje w pakiecie. Należy też zwrócić uwagę na tzw. koszty ukryte, a więc te związane z obsługą klienta, wysyłką produktów czy ich magazynowaniem. Podjęta współpraca z hurtownikami niweluje takie opłaty.
Analiza danych produktów
Które produkty sprzedają się najlepiej, jakie trafiają do zakupowego koszyka najszybciej, a co nabywane jest przy okazji? Jak potencjalni klienci reagują na specjalne promocje cenowe? Dzięki tym informacjom z powodzeniem udaje się stworzyć bazę asortymentu, który cieszy się największą popularnością, tym samym generuje największe zyski ze sprzedaży.
Pod uwagę zawsze warto brać też profil klienta i jego tendencje zakupowe. Ile czasu spędza na stronie sklepu www, jaką wartość na przeciętny koszyk zakupowy? To tylko niektóre dane, jakie należy uwzględniać.
Nie ma wątpliwości, że analiza danych w branży e-commerce, to klucz do sukcesu prowadzonej działalności w sieci. To ich weryfikacja pozwoli modyfikować ofertę i dopasowywać ją do potrzeb potencjalnych klientów, jednocześnie generując coraz większe zyski ze sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że sama weryfikacja podstawowych wskaźników nie jest wystarczająca w ramach optymalizacji funkcjonowania e-sklepu. Konieczne są też działania marketingowe, by sprzedaż w ogóle mogła być odnotowana. To dlatego tak zalecana jest współpraca z platformami sprzedażowymi, które wspierają początkujących przedsiębiorców i ułatwiają cały proces osiągania sukcesu w branży e-commerce.