Marketing sklepu internetowego w 9 krokach

0
1955
Marketing sklepu internetowego

W gąszczu różnorodnych ofert, konkurencyjnych sklepów i Allegro, musimy marketing sklepu internetowego zaplanować w taki sposób aby wyjść z owego gąszczu, wybić się ponad konkurencję, a ponadto wyjść z cienia Allegro.

Krok 1 – Optymalizacja sklepu
Najistotniejszy w optymalizacji jest fakt, by roboty Google we właściwy i oczekiwany przez nas sposób odczytały naszą stronę i jak najwyżej ją oceniły. To czego nie może zbraknąć na naszej stronie to:

  • title – rzeczowy, merytoryczny, może zawierać frazę kluczową;
  • description – opis naszej strony, prawidłowy pod względem merytorycznym, gramatycznym i stylistycznym, taki którego nie będziemy się wstydzić gdy Klient go przeczyta. Opis naszej strony bądź naszego sklepu powinien zawierać frazy kluczowe;
  • keywords – wymienionych kilka słów kluczowych po przecinku.
  • właściwe ustawienie nagłówków, w szczególności przynajmniej h1 oraz h2. Istotne jest, aby w nagłówku znajdowała się nazwa własna mająca wpływ na promocję naszej strony (mogą to być na przykład nazwy kategorii naszego sklepu internetowego);
  • alty do zdjęć – każde zdjęcie bądź grafika dobrze było aby posiadała własny i unikalny opis „title” oraz „alt”. Wiele osób zapomina, że Google Grafika także może stanowić źródło ruchu na nasz sklep;
  • przejrzystość kodu strony – skrypt naszego sklepu bądź strony internetowej powinien być jak najbardziej przejrzysty, klarowny i „poukładany”.

Powyżej zostały przedstawione ogólne i najważniejsze elementy optymalizacji strony bądź sklepu internetowego. Zachęcamy jednocześnie do zapoznania się z naszym poprzednim artykułem w pełni poświęconemu optymalizacji stron i sklepów internetowych.

Krok 2 – Pozycjonowanie
Pozycjonowanie dla sklepu internetowego jest niezbędne jak dla człowieka powietrze. Bez żadnych działań pozycjonerskich strona po prostu nie będzie widoczna w wyszukiwarce. Faktem jest, że ponad 95% osób w Polsce korzystających z internetu wybiera wyszukiwarkę Google. Faktem jest także, że potencjalni Klienci poszukując produktu, który zamierzając zakupić, najczęściej przeglądają ofertę tylko z pierwszej strony wyszukań, tak zwane TOP 10. Jeżeli zatem Twojego sklepu nie ma w dziesięciu najwyżej notowanych wynikach wyszukiwarki Google na daną frazę kluczową, Klient najprawdopodobniej do Ciebie nie dotrze gdyż nie dostrzeże w ogóle Twojego sklepu w gąszczu konkurencyjnych serwisów. Pozycjonowanie zatem jest niezwykle istotne dla widoczności Twojego sklepu w internecie, a gdy już Klient zostanie skierowany na Twoją stronę internetową, wszystko już zależy tylko i wyłącznie od Ciebie.

Krok 3 – Zatrzymanie Klienta
Posiadając podłączone pod stronę statystyki Google Analytics, mamy możliwość zebrania wielu interesujących danych. Na przykład możemy sprawdzić współczynnik odrzuceń. Jest to wartość mierzona w procentach określająca stosunek wejść na naszą stronę główną sklepu do stosunku opuszczenia strony głównej (wyłączenia naszego sklepu przez potencjalnego Klienta) bez uprzedniego przejścia na jakąkolwiek inną podstronę. Jest to jednoznaczne z tym, że Klient wejdzie na naszą stronę, coś mu się nie spodoba i zaraz ją opuści. Dzięki Google Analytics możemy zatem sprawdzić ilu Klientów, jaki ich procent, właśnie w taki sposób tracimy. Jeżeli jest to powyżej 50%, wówczas niewątpliwie powinniśmy podjąć działania zmierzające do poprawy tej sytuacji. Powinniśmy się zastanowić, co w naszej stronie głównej jest takiego, że Klient nie chce dalej zapoznać się z konkretną ofertą naszego sklepu, nie jest zainteresowany by przejrzeć produkty, nie chce poświęcić czasu na wyszukanie interesującego go produktu. Warto w takiej sytuacji poprosić znajomych o „audyt” naszego sklepu internetowego, z prośbą aby szczerze Wam powiedzieli, co im się nie podoba. Można także pomoc znaleźć w internecie. Jest wiele for internetowych na których można podać adres swojej strony/sklepu i poprosić o opinię na jego temat. W takim wypadku gdy prosimy o pomoc nieznane nam anonimowe osoby, mamy gwarancję, że będą one szczere aż do bólu :). Gdy już będziemy wiedzieli co sprawia najwięcej problemów postronnym osobom, będziemy mieli rozeznanie w którym kierunku nasze działania powinny zmierzać. Do dzieła!

Krok 4 – Karta produktu
W każdym sklepie internetowym nader ważny jest sam produkt, produkt który oferujemy naszym Klientom. Równie ważne zatem jest jego właściwe przedstawienie. Musimy mieć tę świadomość, że prowadząc sprzedaż wysyłkową/internetową, nasz potencjalny Klient nie ma możliwości samodzielnego i „ręcznego” zadania produktu, obejrzenia go i upewnienia się o jego zakupie. Takie właśnie działania musimy naszemu Klientowi jak najbardziej przybliżyć. Stąd też opisy produktów muszą być niezwykle szczegółowe. W jasny i klarowny sposób charakteryzujące dany produkt, bez lania wody. Ponadto zawsze możemy dodać tabelkę ze specyfikacją techniczną (w zależności od rodzaju produktu). Warto także, aby na karcie produktu koniecznie znajdowały się wyraźne zdjęcia. Klient niewątpliwie będzie chciał obejrzeć produkt który zamierza kupić. I jeżeli nie może tego dokonać bezpośrednio, to przynajmniej na podstawie zdjęć mu mieć świadomość, czego może się spodziewać. Kolejna rzecz istotna dla opisu, powinien on wzbudzić w Kliencie potrzebę posiadania danego produktu. W sklepie stacjonarnym owe emocje można wywołać w różny sposób. W sklepie internetowym, przede wszystkim służy do tego opis produktu. W samym opisie należy pogrubić bądź wyszczególnić najistotniejsze elementy. Ważne jest aby zdawać sobie sprawę, iż jeżeli opis jest długi, Klient raczej nie będzie go czytał w całości, zatem bardzo ważne są wytłuszczenia i odpowiednie oznakowanie najważniejszych elementów i cech produktu. Przy opisach produktów koniecznie pamiętajmy o unikalności treści! Nawet jeżeli mamy dostarczony opis produktu i zdjęcia od naszego dystrybutora, hurtowni czy producenta, trzeba pamiętać, że są to opisy masowe, takie które niewątpliwie znajdują się na innych sklepach internetowych. Czym zatem nasz sklep się od nich różni? Dbajmy o unikalność treści na naszym sklepie, raz że będzie to istotny element na wyróżnienie naszego sklepu z gąszczu innych mu podobnych, dwa, że Klient na pewno doceni inność opisu, aniżeli kopiowanie i powielanie treści takich jak zobaczył już na innych sklepach, a po trzecie i chyba najważniejsze, unikalność treści ma bardzo duży wpływ na poprawę wyników pozycjonowania naszego sklepu. Zatem w sytuacji gdy dbamy o unikalność treści na naszym sklepie, zyskujemy potrójnie! Nawet jeżeli nie mamy czasu samodzielnie przygotować większej ilości treści opisów, zawsze możemy zlecić to firmie która zajmuje się copywritinigiem, a zlecenie wykona za nas szybko, sprawnie, profesjonalnie i w przyzwoitej cenie. Jedną z takich firm świadczącą copywriting jest m.in. NetworkLab.pl. Nie zapominajmy również aby na karcie produktu, była możliwość dodania opinii przez naszych Klientów. Najlepiej abyśmy owe opinie mogli moderować i ewentualnie wykluczać te które są wulgarne bądź spam. Klienci bardzo często sugerują się zdaniem innych osób, bądź biorą pod uwagę informacje które podali inni Klienci.

Krok 5 – Reklama kontekstowa i porównywarki cenowe
Kolejnym elementem marketingowej strategii dla sklepu internetowego jest reklama kontekstowa. Zaliczyć tutaj możemy zarówno Google Adwords, Adkontekst i inne programy oferujące reklamę kontekstową. Reklama ta powinna stanowić jedynie uzupełnienie pozycjonowania sklepu, nie może być ona alternatywą dla pozycjonowania. Należy pamiętać, że przy reklamie kontekstowej, płacimy najczęściej za każde kliknięcie, przy pozycjonowaniu płacimy opłatę za obecność, bez względu na ilość kliknięć w wynik wyszukiwania. Z jednej strony może być to zaleta, z drugiej wada, w zależności na ile popularna jest dana fraza kluczowa i jak wielu potencjalnych klientów możemy zdobyć. Drugim elementem są porównywarki cenowe, i najbardziej popularne z nich czyli: Ceneo, Nokaut, Skąpiec. W porównywarkach cenowych płacimy na przekierowanie ze strony porównywarki na nasz sklep -> bezpośrednio na kartę produktu. Koszt ponosimy niezależnie od faktu, czy Klient dokona zakupu czy też nie. Jest to pomimo wszystko kolejny niezbędny element naszej strategii widoczności w internecie.

Krok 6 – Artykuły sponsorowane
Prowadząc sklep internetowy oferujący dane produkty, działając jednocześnie na rzecz poprawy naszej widoczności w wyszukiwarce i poszukując potencjalnego Klienta, warto zainwestować w artykuły sponsorowane. Artykuły sponsorowane to nic innego jak wykupienie możliwości umieszczenia własnego artykułu opisującego sklep bądź dany produkt, na stronie internetowej bloga, bądź serwisu tematycznego. Artykuł taki jednocześnie stanowi formę reklamy, gdyż w zależności od sytuacji, umieszczamy w owych artykule link do naszego sklepu bądź produktu w samej treści, bądź w stopce lub nagłówku. Istotny jest fakt, że artykuły takie są nie tylko czytane przez naszych potencjalnych Klientów co samo w sobie stanowi reklamę naszego sklepu, ale jednocześnie każdy taki artykuł to dodatkowy link w naszym profilu linkowym pod kątem pozycjonowania sklepu. Zdarzają się jednakże i takie sytuacje, gdzie Google może nam zakwestionować taki link jako nienaturalny, wówczas należy go usunąć, dodać atrybut „nofollow” bądź zrzec się go za pomocą pliku disavow links. Więcej w temacie odnośnie zagrożeń związanych z pozycjonowaniem. Jeżeli usuniemy z artykułu link, sam artykuł nadal będzie stanowił dla nas wartość merytoryczno-reklamową i „wędkę” na naszych potencjalnych Klientów. Jeżeli nie posiadamy wystarczającej ilości czasu aby przygotować samodzielnie taki artykuł sponsorowany, warto zlecić to firmie copywiterskiej która szybko sprawnie i profesjonalnie wykona dla nas taki artykuł, a wszystko to nawet za 10-20 zł (w zależności od objętości treści, tematyki i terminu). Istotnie ważnym faktem jest to, aby artykuły sponsorowane, pojawiały się na serwisach tematycznie związanych z naszą branżą handlową. Zatem jeżeli sprzedajemy ubrania, to artykuły powinny się pojawiać właśnie na blogach i stronach internetowych zajmujących się tematyką mody, ubioru i tym podobnych.

Krok 7 – Blog
Każda osoba prowadząc sprzedaż danych produktów, niewątpliwie staje się pewnego rodzaju ekspertem w danej branży. Doświadczenie wypracowywane przez lata robi swoje i możemy z pełną merytorycznością wypowiedzieć się na dany temat, bądź zrecenzować wybrany produkt. Warto w takiej sytuacji uruchomić blog który będzie działał pod naszym sklepem. Będziemy mogli zamieszczać tam informacje związane z naszym sklepie, harmonogram dostaw, może jakiś artykuł przedstawiający proces pakowania przez nas paczek, warto także publikować na takim sklepowym blogu rozszerzone i szczegółowe recenzje produktów. Nie zapomnijmy o daniu możliwości komentowania naszych wpisów osobom odwiedzającym nasz blog. Wszystko skupia się ku temu, by wokół sklepu stworzyć pewnego rodzaju społeczność, która będzie zainteresowana czytaniem naszych artykułów. Taki blog firmowy / sklepowy powinien stanowić źródło informacji dla potencjalnych naszych Klientów, zachęcać do zakupu produktów, zaświadczać o profesjonalizmie i doświadczeniu naszej firmy oraz budować pozytywny wizerunek i przyjazną relację z potencjalnym Klientem.

Krok 8 – Media społecznościowe

Jeżeli jesteśmy w temacie budowy pozytywnych i przyjaznych relacji z potencjalnymi Klientami, to oprócz bloga niewątpliwie nie może nas zabraknąć w mediach społecznościowych. Począwszy od Facebooka, zakładając Fanpage naszego sklepu, publikując wpisy – przede wszystkim REGULARNIE!, informując o nowościach, udostępniając rabaty oraz wrzucając różnego rodzaju ciekawostki i newsy branżowe. Poza Facebookiem warto również posiadać profile i rzetelnie, regularnie je aktualizować – dodawać nowe wpisy / publikacje na takich portalach jak: YouTube, Instagram, Pinterest, Twitter. Na początek powinno to wystarczyć 🙂 Pamiętajmy, że najważniejsza jest tutaj systematyczność pracy, Klient nie może zobaczyć że któryś z profili społecznościowych jest zaniedbany, bo od razu będzie się to przekładało na opinię o samym sklepie. Jeżeli samodzielnie czasowo nie mamy możliwości poprowadzić wszystkich wymienionych powyżej profili społecznościowych, wato wówczas albo z kilku zrezygnować (poza Facebookiem – bo to bezwzględny priorytet i obowiązkowa pozycja) bądź zlecić usługę prowadzenia profilu firmie która podejmie takie działanie.

Krok 9 – Mailling i newsletter
Prowadząc sklep internetowy i gromadząc jednocześnie podczas realizowanych zamówień dane o naszych Klientach, stanowią ogromny potencjał możliwości marketingowych. Mamy dostęp tutaj to prawdziwej bazy danych, z której prawnie możemy skorzystać (gdyż Klient w procesie rejestracji bądź zamówienia wyraził zgodę na otrzymywanie od nas informacji marketingowych) i mamy pewność, że jest to prawdziwy adres, należący do rzeczywistej osoby. W przypadku maillingu, podobnie jak w mediach społecznościowych, niezwykle istotna jest systematyczność. Ustalmy sobie 1 dzień tygodnia, w którym regularnie będziemy wysyłali newsletter / mailling do naszych Klientów. Informujmy ich o nowościach w naszym sklepie, o nowych produktach, zbliżających się dostawach bądź okolicznościach, oraz co ważne, stwarzajmy wrażenie (i nie tylko, ale przekładajmy to na faktyczne działanie), iż uczestnictwo w newsletterze przynosi wymierne korzyści na przykład w postaci otrzymywania bonów rabatowych, kodów promocyjnych, może jakaś darmowa wysyłka? Należy pokazać Klientowi, że zależy nam nie tylko na tym aby dokonał u nas zakupu, ale także to, że dbamy o niego i w zamian za zakup, potrafimy odwdzięczyć się konkretnymi ofertami i promocjami.

Jeżeli spełnimy już wszystkie powyższe kroki nie będzie to czas aby spocząć na laurach. Nadal będziemy działali na rzecz zwiększania poziomu sprzedaży i generowania coraz to większych zysków. Nadal będziemy musieli wymyślać kolejne działania marketingowe i ponadto na bieżąco mamy za zadanie obserwować rynek i dostosowywać się do zapotrzebowania ze strony potencjalnych Klientów. Pod tym względem, prowadzenie sklepu internetowego to nieustanna walka z konkurencją, obecną jak i przyszłą, oraz próba wyjścia przed szereg innych, podobnych nam sklepów. Wdrażając powyższe przedstawione przez nas kroki, będziecie już w połowie drogi do sukcesu, reszta zależy już tylko od Waszej kreatywności, pomysłowości, zawzięcia i pracowitości. Zatem, życzymy powodzenia, jak największej ilości Klientów i jak najmniejszego współczynnika odrzuceń :).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj