Po co Ci CMS na Twojej stronie internetowej?

0
2223
cms

CMS to jedno z kilku pojęć, jakie nie powinno Cię ominąć, gdy zdecydujesz się na prowadzenie firmowej strony internetowej, czy bloga. Początkowo wszystko może wydawać Ci się dość skomplikowane, lecz jest to jedna z łatwiejszych i bardziej intuicyjnych rzeczy, jakie czekają Cię w kwestii internetowej obsługi Twojej działalności. Oto krótkie wprowadzenie do tego, co powinieneś wiedzieć o zasadzie działania tego, na razie wciąż enigmatycznego dla Ciebie pojęcia.

Wprowadzenie

Nazwa CMS pochodzi z języka angielskiego i oznacza Content Management System, czyli system zarządzania treścią. Już zaledwie te 3 słowa sugerują nam, z czym możemy mieć do czynienia. Przy pomocy takiego systemu będziesz mógł zarządzać treścią swojego bloga lub strony internetowej. Tutaj być może w oczach wielu czytelników pojawi się przerażenie. Myśląc o tworzeniu treści w obrębie sieci www, myślimy bowiem o skomplikowanej pracy w kodach, niezrozumiałych dla większości śmiertelników językach, znanych tylko informatykom i tym podobnych rzeczach. Tym razem sprawa ma się jednak zupełnie inaczej. CMS ma bowiem służyć temu, aby ominąć bezpośrednią pracę w kodzie strony. Posługując się obrazującym przykładem, tworząc aukcję na Allegro, w istocie dodajesz przecież do tej witryny kolejną podstronę. Czy wymaga to od Ciebie jakiejkolwiek specjalistycznej wiedzy? Oczywiście nie! Posługujesz się jedynie wygodnym, intuicyjnym panelem, będącym niejako spisem treści całej witryny. Podobnie będzie w przypadku systemu CMS. Oczywiście im więcej wiesz o działaniu stron internetowych, tym lepiej, jednak tworzone są one w ten sposób, aby podstawową, nieskomplikowaną stroną mógł zarządzać każdy.

Funkcje

Tym, co w przypadku CMS-ów okazuje się tak bardzo praktyczne, jest to, że możemy edytować stronę, widząc ją tak, jak widzi ją użytkownik na nią wchodzący. Nie musimy ingerować w treści, budujące samą stronę – dostajemy do dyspozycji narzędzia, którymi w dość łatwy sposób możemy pracować nad jej wyglądem, bez obaw, że usuwając przypadkowo jeden ze znaczników, cała nasza praca nad stroną internetową pójdzie na marne. Bez większych problemów dodamy nowe podstrony, umieścimy na nich treść, obrazy, a potem pogrupujemy je w kategorie. Korzystać będziemy z dostępnych w oprogramowaniu szablonów i modułów. W zależności od potrzeb, a także zaawansowania w obsłudze systemu, dodawać możemy tzw. „wtyczki”, jakie rozszerzą wykorzystywane oprogramowanie o kolejne funkcjonalności. Popularne pod tym względem są choćby dodatki SEO, które ułatwiają optymalizację pod pozycjonowanie strony internetowej.

Rodzaje CMS-ów

Do Twojej dyspozycji jest naprawdę mnóstwo systemów CMS. Podobnie jak z wtyczkami – to, jaki wybrać, zależy tak naprawdę od charakteru Twojej strony i tego, jakie umiejętności ma ktoś, kto ma ją obsługiwać. Dla bardziej zaawansowanych technicznie dostępnych jest wiele płatnych systemów, które stwarzają możliwości, jakich próżno szukać w popularnych systemach. Tymi najbardziej znanymi są bez wątpienia WordPress, Drupal i Joomla! Są to systemy o stosunkowo szerokich możliwościach bez konieczności ponoszenia żadnych kosztów. Dodatkowym plusem jest fakt, że każdy będzie w stanie edytować zawartość strony za ich pośrednictwem. Nie jest tak bowiem w przypadku CMS-ów autorskich, indywidualnych. Na opracowanie własnego systemu zarządzania treścią decydują się m.in. niektóre agencje. Tylko one znają kod takiego systemu, co oznacza, że w przypadku zakończenia współpracy z taką firmą, obsługa strony i dodawanie do niej nowych funkcjonalności będzie niemalże niemożliwe. Autor oferuje swój własny, pod pewnymi względami unikalny CMS, lecz żąda za niego zapłaty.

Jakiego systemu CMS będzie potrzebować Twoja strona? Nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi. Na pewno na początku przygody ze swoją stroną warto korzystać z rozwiązań łatwiejszych i bezpłatnych, nie uzależniając się od jednej, obsługującej Cię firmy, ani nie porywając się na funkcje, które nie są Ci potrzebne, ani jakich nie będziesz w stanie obsłużyć. Wszystko leży więc w Twoich rękach!

Autor artykułu
Autorem artykułu jest Web Lider – agencja interaktywna oferująca pozycjonowanie stron i kampanie Google AdWords.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj